لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به هند طیاره بی سرنشین می فروشد


قرار است ایالات متحده ۲۲ طیاره بی سرنشین نوع «گاردین» را به هند بفروشد.

یک منبع به خبرگزاری رویترز گفته است که ارزش قرارداد فروش این نوع طیاره های بی سرنشین به هند به بیش از دو میلیارد دالر می رسد.

تصویب فروش طیاره های بی سرنشین به هند توسط حکومت امریکا در حالی صورت می گیرد که قرار است نرندرا مودی، صدر اعظم هند برای یک سفر رسمی روز یکشنبه وارد واشنگتن شود.

فروش این طیاره ها را کانگرس ایالات متحده نیز باید تصویب کند.

نهایی شدن قرارداد خریداری طیاره های بی سرنشین امریکایی توسط هند، نمایانگر افزایش روابط دفاعی بین دهلی جدید و واشنگتن تلقی می گردد که در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما تقویت گردید.

اما رئیس جمهور ترمپ به منظور محدود ساختن برنامه هسته ای کوریای شمالی، روی گسترش روابط امریکا با چین – رقیب هند بیشتر تمرکز کرده است.

این اقدام آقای ترمپ، نگرانی های را در دهلی جدید ایجاد کرده است که ممکن هند دیگر در اولویت سیاست خارجی امریکا قرار نداشته باشد.

طیاره بی سرنشین نوع «گاردین» برای مقاصد اکتشافی و استخباراتی استفاده می شود و قابلیت حمل سلاح را ندارد. هند در ابتدا خواستار خریداری طیاره بی سرنشین نوع «پریدتر» بود که توانایی پرتاب میزایل را دارد اما این خواست هند توسط حکومت بارک اوباما رد شده بود.

برخی منابع به خبرگزاری رویترز گفته اند که نگرانی های در وزارت خارجه ایالات متحده وجود دارد که ممکن پس از فروش طیاره های بی سرنشین نوع اکتشافی، هند خواست خود مبنی بر خریداری طیاره های بی سرنشین مسلح را دوباره مطرح کند.

بر اساس قوانین ایالات متحده، فروش طیاره های بی سرنشین با توانایی پرتاب میزایل در بسیاری موارد تنها به کشور های که در کنار نیرو های امریکایی می جنگند، محدود می باشد.

قرار است نیرو های بحری هند از طیاره های بی سرنشین «گاردین» برای نظارت بر آب های اقیانوس هند استفاده کند. اگر این طیاره ها به دهلی جدید فروخته شود، هند نخستین کشور غیر عضو ناتو خواهد بود که آن را خریداری می کند.

XS
SM
MD
LG