لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده در آستانۀ مقابله با توفان نیرومند "هاروی"


ایالت تکزاس امریکا، برای مقابله با توفان سهمگین بحری موسوم به "هاروی" آماده شده است. هریکین یا توفان بحری موسوم به هاروی، اوایل صبح امروز جمعه، در خلیج مکسیکو شدت گرفت و اکنون، لحظه به لحظه بر شدت آن افزوده میشود. گمان بر اینست که ایالات متحدۀ امریکا در ۱۲ سال اخیر، هرگز شاهد چنین یک توفان قوی نبوده است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در تویتر خود نوشته که اوضاع ناشی از این توفان را از نزدیک تحت نظارت داشته و با والیان تکزاس و لوئیزیانا نیز صحبت هایی داشته است. آقای ترمپ، منحیث رئیس حکومت فدرال، برای کمک به آن ایالت ها نیز اظهار آمادگی کرده است.

انتظار میرود که این توفان نیرومند، مراکز بزرگ تصفیۀ نفت را نیز آماج قرار دهد. از این رو، فعالیت تصفیه گاه های نفت از قبل مختل گردیده و قیمت تیل در ایالات متحده نیز صعود کرده است.

مقامات به باشندگان مناطق پرخطر هشدار داده اند که برای نجات شان از باد ها و سیلابهای مدهش، به اماکن امن پناه ببرند.

توفان موسوم به هاروی، از خلیج مکسیکو در جنوب ایالات متحده منشأ گرفته است
توفان موسوم به هاروی، از خلیج مکسیکو در جنوب ایالات متحده منشأ گرفته است

هواشناسان پیشبینی کردند که توفان هاروی، اواخر امروز جمعه به وقت محل، و یا اوایل صبح فردا شنبه، در سواحل میانۀ تکزاس به خشکه مواصلت کند؛ نخست شهر کارپوس کریستی را و بعد شهر هیوستن را هدف قرار داده، و بر اساس مسیر پیشبینی شده، در نهایت دوباره به خلیج مکسیکو برگردد.

مرکز ملی مطالعۀ توفانها در ایالات متحده میگوید توفان هاروی در فاصلۀ ۲۲۵ کیلومتر از کارپوس کریستی، در حالی که سرعت باد در آن به ۱۷۷ کیلومتر فی ساعت میرسید، به یک توفان بحری درجه دو مبدل شد و به سمت شمالغرب پیش رفت. این اداره هم چنان پیشبینی کرده که سرعت باد، حین رسیدن توفان به خشکه، به بیش از ۱۹۳ کیلومتر فی ساعت خواهد رسید. افزون بر این، حدود یک متر باران نیز بر بخش هایی از تکزاس خواهد بارید.

ادارۀ هواشناسی امریکا هشدار داده است که اکنون زمان جستن پناهگاه بوده و اگر اهالی منطقه نتوانند به محل مناسبی پناه ببرند، ممکن صدمۀ جدی ببینند، و یا هم حیات خود را از دست بدهند.

XS
SM
MD
LG