لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه ۹ رسانۀ وابسته به امریکا را "اجنت های خارجی" شمرد


وزارت عدلیۀ روسیه، صدای امریکا و هشت رسانۀ دیگر امریکایی دیگر را، به حیث اجنت های خارجی مشخص کرد.

وزارت عدلیه روسیه با نشر اعلامیۀ رادیوی اروپای آزاد/ رادیو آزادی و دیگر شرکای این نهاد را نهادهای رسانه‌یی خارجی خواندهاست که به‌حیث عوامل خارجی فعالیت دارند.

وزارت عدلیۀ روسیه در اعلامیه منتشر شده در وب‌ سایتش گفتهاست، در مطابقت با یک قانون جدید روسیه در مورد رسانهها تصمیم گرفته شدهاست که رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، صدای امریکا، شبکۀ تلویزیونی کرنت تایم روسیه و تاتار بشکیر رادیو آزادی، سایبریا ریالتی و چند شبکۀ دیگر رادیویی به‌حیث اجنت ها یا عوامل خارجی شناخته شوند.

این وزارت اذعان داشته که بر اساس شناسایی جدید این رسانه ها "محدودیت های" بیشتر بر فعالیت صدای امریکا در روسیه وضع خواهد شد.

روسیه در حالی این تصمیم را اتخاذ کرد که ابتدا ایالات متحده، از تلویزیون روسی یا آر تی خواست تا در ایالات متحده تحت فهرست عوامل خارجی، نام این تلویزیون را ثبت کند.

آمندا بینت، رئیس صدای امریکا می گوید که از تصمیم روسیه در قبال شبکۀ خبری صدای امریکا و هشت رسانۀ دیگر امریکایی، آگاهی دارد اما "ماهیت محدودیت های وضع شده از جانب روسیه بر این منبع خبری تاکنون روشن نگردیده است."

خانم بینت اذعان داشته که صدای امریکا به عنوان یک منبع "مطمئن و معتبر خبری، همچنان متعهد به ارایۀ اخبار به مخاطبان روسی اش می باشد".

تام کنت، رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در یک بیانیه گفته که این فیصلۀ وزارت عدلیۀ روسیه، محدودیت های بیشتری بر فعالیت آن موسسه در روسیه وضع خواهد کرد. او اضافه نمود که "ماهیت کامل این محدودیت ها دانسته نشده"، اما وعده کرد که نهاد مربوطه اش، به پیشبرد کار خود در عرصۀ ژورنالیزم، "به نفع ارایۀ خبر های موثق و غیرجانبدارانه به مخاطبین روسی زبان" متعهد باقی خواهد ماند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده، قانون جدید روسیه را نکوهش کرده و آن را خلل اندازی در راه آزادی بیان خوانده است. هیدر ناورت، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، ماه گذشته گفت که این قانون در روسیه، وزارت عدلیه را اجازه میدهد تا رسانه ها را "اجنت های خارجی" مشخص کند یا جلو فعالیت های مشخص انترنتی را بگیرد. خانم ناورت افزود که این گونه اقدام، "تهدید دیگری به آزادی رسانه ها در روسیه" است.

XS
SM
MD
LG