لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز مرحلۀ جدید پروسۀ پاکسازی عامل نارنجی در ویتنام


گروهی از سناتوران و اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده برای فشار دادن دکمۀ بزرگی جمع شدند که آغازگر مرحلۀ جدیدی از پروسۀ پاکسازی یکی از مرگبارترین میراث های جنگ ایالات متحده با ویتنام می باشد که به نام عامل نارنجی مسما است.

عامل نارنجی (Agent Orange) نوعی جنگ افزار کیمیایی است که اردوی ایالات متحده در جنگ ویتنام از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۱ برای از بین بردن جنگل‌های انبوه پناهگاه ویت‌کانگ های کمونیست به کار برد.

یکی از اجزای این عامل، مادۀ بسیار زهرناک دیوکسین است که علاوه بر از بین بردن جنگل‌های انبوه استوایی، بر مردم ویتنام نیز آثار مرگبار فراوانی به مانند بیماری شکر، سرطان و نقایص هنگام تولد به جاگذاشت که در نسل‌های بعدی مردم مناطق سمپاشی شده دیده می‌شود.

یکی از ۲۸ "مرکز داغ" دیوکسین در آن کشور، پایگاه هوایی " دا ناگ" بوده است که برای ذخیرۀ زهر "عامل نارنجی" از آن استفاده گردیده بود.

پروژه ۸۴ ملیون دالری که در سال ۲۰۱۲ به شکل رسمی به هدف پاکسازی خاکهای های آلوده شده به راه افتید ، آن مناطق را با ایجاد حرارت بلند پاکسازی می کرد.

دیوید شیر، سفیر ایالات متحده در این مراسم سخنرانی کرد. آقای شیر گفت "ما تاسیساتی را به اندازۀ یک میدان فوتبال اعمار کرده و در آن ۴۵ هزار متر مکعب خاک آلوده را جا دادیم. سر از امروز خاک های آلوده برای از بین بردن دیوکسین، با درجه بی نهایت زیاد حرارت داده می شود. بعد از تقریباً چهار ماه خاک دوباره آزمایش می شود تا یقین حاصل شود که هدف پروژۀ پاکسازی به دست آمده است."

برآوردها نشان می‌دهد بر اثر این سمپاشی ‌ها، ۴۰۰ هزار نفر کشته یا ناقص‌العضو گردیده و از سال‌های بعدی تاکنون ۵۰۰ هزار کودک با اختلالات مادرزادی تولد شده است.

سناتور پتریک لیی که رهبری هیات کانگرس را به عهده داشت، گفت که این پروژه چهار هدف دارد.

سناتور پتریک لیی گفت " نخست، از بین بردن خطر دیوکسین برای مردمی که در آنجا زندگی می کنند، دوم اینکه نشان داده شود با گذشت سالها، ایالات متحده این مشکل را نادیده نگرفته و ما برای رسیدگی به آن برگشته ایم. سوم اینکه کشور های ما می تواند در مورد مشکلاتی با هم یکجا کار کند که برای بیشتر از سه دهه مانعی را در مسیر ایجاد روابط بهتر میان دو کشور ایجاد کرده بود ؛ و چهارم، بهبود بخشیدن خدمات برای افرادی دارای معلولیت بدون در نظر داشت علل آن و البته شامل موارد استفاده از زهر عامل نارنجی "

بخشی از کودکان مناطق سمپاشی شده، پنجاه سال پس از آن هم‌چنان با مشکلات متعدد سلامتی زاده می‌شوند یا در سنین بالاتر به این مشکلات دچار می‌شوند.

در دهه ۱۹۷۰ در شیر مادران جنوب ویتنام و در خون سربازان آمریکایی که در ویتنام بوده‌اند درصدهای بالایی از دیوکسین مشاهده شد.

با آنکه راه اندازی این پروژه باعث شده است که شمار زیادی به زخمهای جنگ بیاندیشند.
چی وینه معاون وزیر دفاع ویتنام گفت که راه اندازی این پروژه فرصتی برای آینده نگری می باشد.

گزارش: ماریانا براون، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: حفیظ آصفی
XS
SM
MD
LG