لینک های دسترسی

Breaking News

سناتورامریکایی: ممکن کرزی عمدا درصدد تیره شدن روابط بین امریکا و افغانستان باشد


جیمز کلپر، رئیس اداره استخبارات امریکا
جیمز کلپر، رئیس اداره استخبارات امریکا
یک مقام ارشد استخباراتی امریکا می گوید رئیس جمهور حامد کرزی حاضر نیست موافقتنامه امنیتی میان ایالات متحده و افغانستان را به امضا برساند. این کار سبب خواهد گردید تا روابط درازمدت بین دو کشور درحالی که عساکر امریکایی درصدد خارج شدن از افغانستان اند ، به وضع نامعلومی باقی بماند.

برای ماه ها، ایالات متحده امریکا درصدد بوده است تا رئیس جمهور حامد کرزی را متقاعد سازد تا موافقتنامه دو جانبه امنیتی را که با اداره اوباما روی آن کار کرده، به امضا برساند. اما آقای کرزی ازین کار اجتناب ورزیده است.

جیمز کلپر، رئیس اداره استخبارات امریکا به سناتوران گفت که این موافقتنامه تا زمانی که کرزی به قدرت است به امضا نخواهد رسید، کلپر میگوید به عقیده شخصی او، که لزوماً به مشی حکومت امریکا ارتباطی ندارد، حامد کرزی نمی خواهد این سند را به امضا رساند.

به اساس موافقتنامه دوجانبه امنیتی با ایالات متحده درحدود ده هزار عسکر امریکایی درافغانستان باقی مانده ولی صرفا نقش حمایوی را برای یک دهه خواهند داشت. حامد کرزی از روش های عساکر امریکایی در کشورش خاصتا از هجوم بردن به خانه های افغان ها انتقاد کرده و گفته است که او باید اطمینان حاصل کند که مذاکرات صلح با طالبان دوباره به جریان می افتد.

اداره اوباما تهدید کرده است که اگر این توافقنامه به امضا نرسد در آن صورت امریکا به حضورش به صورت کامل در افغانستان خاتمه می بخشد.

در حال حاضر در ایالات متحده حمایت از حضور نظامی امریکا در افغانستان در نزد امریکایی ها در پایین ترین حد رسیده است، و رفتار آقای کرزی وضع بد را بد تر می سازد. این مطلب را کارل لیوون، رئیس کمیته خدمات نظامی که یک دیموکرات است بیان داشته است.

لیوو ن می گوید: تاحال حامد کرزی از به امضا رسانیدن سند توافقات دو جانبه امنیتی ابا ورزیده است و این سندی است که او با آن موافقت کرده بود. حامد کرزی در عین حال دربیانیه های خود مطالبی را بیان داشته است که سبب بیزاری مردم ایالات متحده امریکا از تداوم کمک های این کشور به افغانستان شده است.

لیندسی گراهام، یک سناتور جمهوری خواه به صورت پوست کنده گفته است که به فکر او رئیس جمهور کرزی، عمداً می خواهد این روابط تیره شود، گراهام از مردم افغانستان خواست تا این مطلب را درک کنند که او خواهان روابط معاونتی، سیاسی، اقتصادی و نظامی با افغانستان می باشد.

درعین حال، وزارت دفاع ایالات متحده در برابر گزارشاتی عکس العمل نشان میدهد که حکومت افغانستان تعدادی از محبوسین را رها می کند. ستیف وارن یک سخن گوی وزارت دفاع، این محبوسین را خطر بالقوه برای نیروهای امریکایی میداند.

وارن می گوید به هراندازه موافقتنامه امنیتی دوجانبه به تعویق بیفتد به همان اندازه امکاناتی که در نزد قوای امریکایی موجود خواهد بود کم و کمتر می شود و در مقابل طالبان جسور و جسور تر می شوند.

گزارش: میشل بومن، خبرنگار صدای امریکا
برگردان: عبدالواجد عادل
XS
SM
MD
LG