لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از تمرکز شورای حقوق بشر ملل متحد بر اسرائیل نگران است


مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنیف، سویس
مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنیف، سویس

مقام‌های امریکایی گفته اند که رئیس جمهور دونالد ترمپ، مشارکت ایالات متحده را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بازنگری می‌کند.

ایجاد اصلاحات در اجندای کاری شورای حقوق بشر ملل متحد و نیز پایان بخشیدن به "تمرکز ناعادلانۀ این شورا بر اسرائیل" به گفتۀ مقام‌ها، دلیل عمدۀ این تصمیم واشنگتن است.

واشنگتن همواره استدلال کرده است که شورای حقوق بشر ملل متحد، غیرمنصفانه بر ادعای نقض حقوق بشر از سوی اسرائیل به شمول ارتکاب جرایم جنگی بر غیرنظامیان فلسطینی، تمرکز کرده است.

ارین بارکلی، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده به شورای حقوق بشر ملل متحد گفت که کشورش به خاطر "تمرکز ناعادلانه و نامتوازن" این شورا بر کشور دموکراتی چون اسرائیل، عمیقاً نگران است. او گفت " وسوسۀ شورای حقوق بشر با اسرائیل، اعتبار این شورا را تهدید می‌کند".

بارکلی افزود که اسرائیل در حالی در محراق تمرکز شورای حقوق بشر ملل متحد قرار گرفته است که بشارالاسد رئیس جمهور سوریه شفاخانه ها را بمبارد می‌کند، کوریای شمالی و ایران حق آزادی‌های بیان و دین و تجمعات صلح آمیز را از میلیون‌ها شهروندشان می‌گیرند.

خانم بارکلی افزود که برای کسب اعتبار و موفقیت، شورای حقوق بشر باید از موضعگیری‌های نامتوازن و بی ثمر دوری جوید. او افزود که ایالات متحده با غور در مورد تعامل خود با شورای حقوق بشر ملل متحد در آینده، به ایجاد اصلاحات در این شورا چشم دوخته است تا باشد که به گفتۀ وی این نهاد به هدف پاسبانی و تقویت حقوق بشر، کاملاً دست یابد.

ایالات متحدۀ امریکا اکنون عضو منتخب شورای ۴۷ عضوی حقوق بشر ملل متحد است و دورۀ سه سالۀ عضویت امریکا در این شورا در سال ۲۰۱۹ پایان می‌یابد.

تا کنون شورای حقوق بشر ملل متحد در این مورد واکنش نشان نداده است، اما سخنگوی این شورا روز سه شنبه گفته بود که ایالات متحده از سال‌های زیاد، یک شریک بسیار فعال و سازندۀ شورای یاد شده بوده است.

لغو عضویت هر کشور در شورای حقوق بشر ملل متحد، به گفتۀ سخنگوی این شورا باید به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویارک راجع شود.

گزارش: خبرگزاری رویترز

XS
SM
MD
LG