لینک های دسترسی

Breaking News

دانشمندان در صدد 'تجدید حیات' نوع فیل های منقرض شده استند


ماموت ها حدود پنج میلیون سال قبل ظاهر شدند و حدود ۱۰ هزار سال پیش منقرض شدند
ماموت ها حدود پنج میلیون سال قبل ظاهر شدند و حدود ۱۰ هزار سال پیش منقرض شدند

دانشمندان با استفاده از DNA به دست آمده از یک گونهٔ منقرض شده "ماموت ها" تلاش دارند تا این حیوان عظیم الجثه را دو باره برگردانند.

ماموت ها "نوعی فیل با موهای بلند و عاج پیچیده است که در دوران چهارم زمین‌شناسی زندگی می‌کردند و نسل آن هزاران سال قبل منقرض شده است."

استفاده از DNA به دست آمده از یک گونه منقرض‌شده برای ''دوباره زنده کردن این نوع فیل با استفاده از علم ژنتیک" که ایده اصلی مجموعه فیلم‌های "پارک جوراسیک" بود، شاید حال در آستانهٔ تحقق باشد.

به گزارش رادیوی عمومی ملی ایالات متحده یا NPR، اکنون یک شرکت قصد دارد ماموت‌های پشمی را که آخرین آنها هزاران سال پیش در قطب شمال منقرض شدند، به حیات بازگرداند.

جورج چرچ، استاد جنیتیک پوهنتون هاروارد، با در اختیار داشتن یک بودجه ۱۵ میلیون دالری، امیدوار است فعالیت این شرکت عصری را آغاز کند و از طریق این پروژه موفق شود تا ماموت‌ها "دوباره در قطب شمال گام بگذارند."

آقای چرچ و سایر پژوهشگران همچنین امیدوارند که گونه احیا شده بتواند در مقابله با تغییرات اقلیمی نقش داشته باشد.

این شرکت به نام "کولاسل" در پاسخ به پرسش‌های ارسال شده رادیوی NPR گفت: «ما در تلاش استیم تا موجوداتی را که با انقراض آنها یک خلا زیست‌محیطی به جا گذاشته شده، بازگردانیم."

این شرکت افزود که همزمان با فعالیت برای حفاظت و نگهداری از موجودات در خطر انقراض، تلاش می‌کند موجوداتی را شناسایی کند که می‌توانند با دریافت قابلیت‌هایی از اجداد منقرض شده‌شان، در محیط جدیدی که به شدت به آن نیاز است،‌ دوام بیاورند.

آقای چرچ و سایر دانشمندان بر این باورند که زنده شدن ماموت‌ها می‌تواند حفره‌ای را که انقراض ماموت ها حدود ۱۰ هزار سال پیش در اکوسیستم ایجاد کرده بود، پر کنند.

اما لووه دالن، استاد جنیتیک تکاملی در مرکز دیرینه‌شناسی مستقر در شهر استکهلم سویدن، در مورد این ادعا تردید دارد. او به رادیوی NPR گفت: "من فکر نمی‌کنم [زنده شدن دوباره ماموت‌ها] حتی اگر موفقیت آمیز باشد، هیچ‌گونه ... تاثیر سنجش‌پذیری بر میزان تغییرات آب و هوایی آینده داشته باشد."

وی افزود که از دید او نه تنها شواهدی برای چنین ادعا وجود ندارد، بلکه چنین اقدامی می‌تواند بر گرمایش زمین تاثیرات منفی داشته باشد، اما در مورد احتمال تاثیرات منفی آن جزییات ارایه نکرد.

درینه شناسی شاخهٔ از زیست شناسی و زمین شناسی است که به بررسی آثار و بقایای موجودات گذشته می‌پردازد.ماموت‌ها حدود پنج میلیون سال پیش بر روی زمین ظاهر شدند و حدود ۱۰ هزار سال پیش جمعیت آنها به شدت کاهش یافت. هرچند، تصور می‌شود که جمعیت تک افتاده‌ای از این موجودات غول‌پیکر تا حدود ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در سایبریا زندگی می‌کردند.

قد بزرگترین ماموت از زمین تا سطح شانه بیش از ۳ متر بوده و برآورد می‌شود که بیش از ۱۳ تن وزن داشته اند.

XS
SM
MD
LG