لینک های دسترسی

Breaking News

مرگ اسامه بن لادن و امکان اضمحلال گروه های تندرو


مرگ اسامه بن لادن و امکان اضمحلال گروه های تندرو
مرگ اسامه بن لادن و امکان اضمحلال گروه های تندرو

روزنامه نیویارک تایمز مطلبی را تحت عنوان 'جنگ علیه تروریزم بدنبال قتل اسامه' به نشر رسانیده می نویسد، قتل اسامه بن لادن یک پیروزی آشکار و با اهمیت زایدالوصفی درجنگ افغانستان به حساب می رود.

روزنامه می نویسد القاعده تحت فشارزیاد نتوانسته است درسالهای اخیر کدام حمله قابل ملاحظه را انجام بدهد. بن لادن یک نقش سمبولیک داشته وگروهاییکه از او الهام می گرفتند همه به صورت پاشان فعالیت دارند.

به نوشته روزنامه سرنوشت ایمان الظواهری مرد شماره دوم القاعده معلوم نیست اما گفته می شود که ممکن رهبری القاعده را بعهده گیرد و احتمال انشقاق در آن دیده نمی شود. تغییرات سریع از یمن تا عراق به القاعده این امید را می دهد که ممکن دلسوزی نسبت به القاعده با مرگ بن لادن افزایش یابد و این گروه بتواند که تعداد زیاد افراد جدید را به صفوف خود جذب کند.

روزنامه می نویسد اما درافغانستان القاعده بدون آنهم زیاد مطرح نبود. ولی درمجموع با ازبین رفتن بن لادن امریکا میتواند با استفاده ازفرصت درب مذاکره را با رهبران طالبان بگشاید.

نیویارک تایمز می نویسد، ازیک طرف پیروزي اوباما درکشتن اسامه، وازطرف دیگر فشارروز افزون بالای اردوی پاکستان وامکان دوری طالبان از القاعده همه دست به دست هم داده فضا را برای حل بحران سیاسی درافغانستان فراهم خواهد کرد.

مقاله واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست درشماره دوم ماه می تحت عنوان 'افغانها از این در هراس اند که کشته شدن بن لادن ممکن درعزم امریکا خلل وارد کند' مطلبی را به چاپ رسانیده است.

روزنامه نوشته است در ماهای اخیر قوای نظامی امریکا هزاران شورشی را درافغانستان به قتل رسانیده که درمیان شان والی های نام نهاد طالبان، بمب سازان، کسانی که نیت حملات انتحاری داشتتند، همه شامل اند.

مرگ اسامه بن لادن و امکان اضمحلال گروه های تندرو
مرگ اسامه بن لادن و امکان اضمحلال گروه های تندرو

روزنامه می نویسد سطح تشدد امسال نسبت به سالهای قبل ازدیاد قابل ملاحظه ای یافته است. وسیع شدن سطح تنش درحالی صورت می گیرد که منازعه افغانستان و شمولیت امریکا درآن وارد دهمین سال خویش می گردد.

به نوشته روزنامه افغانها درحالیکه مرگ اسامه را استقبال می کنند و کمی احساس راحت و رضایت می کنند مگر دامنه این شور و شعف به پیمانه امریکا نمی باشد، زیرا آنها می دانند که دامنه جنگ درکشورشان به همان ترتیب گسترده باقی خواهد ماند.

واشنگتن پست می نویسد افغانها به این عقیده اند که ممکن وضع از بد بدتر شود. یکی از نگرانی های مردم افغانستان این خواهد بود که ممکن حمایت امریکا از جنگ روبه ضعف رود زیرا امریکا شخص مطلوب خود را از پا درآورده است. درحالیکه خواهش ده ساله امریکا برآورده شده است، حالا امریکاییان خواهند خواست تا قوای شان به فوریت ازافغانستان بیرون شوند.

واشنگتن پست از قول یک مامور دولت افغانستان می نویسد "امریکا یک بار دیگر افغانستان را فراموش خواهد کرد، و این کشور این کار را در سال ١٩٨٩ وقتی شوروی ها از افغانستان رانده شدند، انجام داد."

روزنامه می نویسد اکثر افغانها به این باوراند که مرگ اسامه بن لادن در خاک پاکستان و آنهم درشهرعسکری ایبت آباد ممکن امریکایی ها را قانع سازد که یکی از راهای پیشرفت در منازعه افغانستان اینست تا امریکا فشار خود را بالای پاکستان ادامه دهد.

روزنامه سخنان دیروزی حامد کرزی را نقل قول مې کند که میگوید "برای سالها ما گفته ایم که جنگ علیه تروریزم درخاک افغانستان مفهوم ندارد، بنابرین از بمباران خاک افغانستان دست بردارید و از تلاشی مردم خود داری نمایید."

روزنامه می نویسد، هلری کلنتن وزیر خارجه امریکا که به مناسبت قتل بن لادن صحبت می کرد گفته است که پیام ایشان به طالبان همان است و حتی قوی تر از گزشته است. او گفته است شما نمی توانید به انتظار بنشنید تا ما را شکست دهید، مگر شما می توانید یک انتخاب داشته باشید و ان این که با القاعده ببرید و در پروسه حل سیاسی بپیوندید."

روزنامه می نویسد، براک اوباما رئیس جمهور امریکا از قبل، ماه جولای را آغاز بیرون کشیدن قوای امریکا تعین کرده است و خواهان آنست تا آن سی هزار عسکر اضافی را که به افغانستان فرستاده بود دوباره به امریکا برگرداند.

به نوشته واشنگتن پست، بودن این عساکر در افغانستان منوط به فعالیت القاعده درین کشور میدانست. به گفته یکی از مشاورین در وزارت خارجه امریکا چون ماه جولای قریب است بنابرین به اسانی استدلال شده می تواند که ازین به بعد تمرکزبیشتر باید بالای پاکستان باشد، و جنگ افغانستان را باید پایان بخشید.

روزنامه می نویسد با کشته شدن بن لادن دیگر دلیلی وجود ندارد که جنگ درافغانستان به همان شدت و با حضور تمام عساکر دوام نماید.

روزنامه ازقول عنایت قیوم، یکی از مشاوران حامد کرزی می نویسد که گفته است وقتی معلومات بیشتری نسبت به روابط حکومت پاکستان با اسامه بن لادن افشا می شود، درین صورت این حکومت باید مساعی زیادې بخرچ دهد تا اعتبارش درمیان جامعه بین المللی اعاده شود.

XS
SM
MD
LG