لینک های دسترسی

Breaking News

یازده میلیارد نفر نفوس جهان تا سال ۲۱۰۰


رشد نفوس جهان
رشد نفوس جهان

میزان افزایش نفوس در افغانستان ۲،۲۹ در صد تخمین شده است و این کشور با داشتن حدود ٣٢ میلیون نفوس در رده ۴١ در جهان قرار دارد.

تقریبا در حدود هفت میلیارد نفر در حال حاضر در روی زمین زندگی می کند. طی بیست سال گذشته کارشناسان نفوس شماری تخمین زده بودند که نفوس جهان تا نه ملیارد نفر رسیده و بعد میزان عادی را اختیار کرده و یا ممکن سیر نزولی داشته باشد.

اما یک تحقیق جدید با استفاده از آلات عصری نفوس شماری تخمین زده است که نفوس جهان به احتمال زیاد تا سال ۲۱۰۰ به حدود ۱۱ میلیارد تن افزایش خواهد یافت.

پیش بینی های جدید برخاسته از معلومات حکومت و تخمین میزان مرگ و میر، گرایش باروری و مهاجرت های بین المللی می باشد.

در این گزارش آمده است که قاره افریقا در ظرف ۸۵ سال به طوری قابل ملاحظه از ۳،۵ به ۵،۱ میلیارد نفر افزایش نفوس خواهد داشت.

جان ولموت، مدیر بخش نفوس شماری سازمان ملل متحد می گوید: محققان پیش از این پیش بینی کرده بودند که قاره افریقا روش های سایر کشور های جهان را دنبال خواهند کرد که درآن افزایش نفوس با استفاده از کنترل تولدات کاهش یافته است.

اما ولموت میگوید در حال حاضر این برعکس موضوع است. زیرا میزان استفاده از دوا های پیشگیری بارداری ادامه دارد اما کند تر از آنچه که توقع می رفت میباشد، از این رو تولید نسل به سرعت افزایش می یابد و به این ترتیب نفوس قاره افریقا بیش از حد توقع، سریعاً افزایش می یابد.

در همین حال، محققان با همکاری مشترک سازمان ملل متحد و دانشگاه واشنگتن، نفوس آسیا را که در حال حاضر به ۴،۴ میلیارد نفر می رسد تا سال ۲۰۵۰ به پنج میلیارد تن تخمین زده اند. این در حالیست که توقع می رود نفوس امریکای شمالی، اروپا، امریکای لاتین و کشورهای کارائب کمتر از یک میلیارد نفر خواهد بود.

ولموت می گویدفشار تغذیه نفوس رو به افزایش جهان، کمتر از آنچه خواهد بود که توقع می رود.

به گفته ولموت جهان تا حال در رقابت موجود میان افزایش نفوس و تولید مواد غذایی برنده بوده است. و یقینا افزایش در تولید مواد غذایی نسبت به افزایش نفوس در سطح جهان و برای بسیاری از کشورها و مناطق بیشتربوده است.

در همین حال، نفوس افغانستان در حال حاضر ۳۱،۸۲۲،۸۴۸ نفر تخمین شده که در رده ۴۱ کشورهای جهان محسوب میشود. میزان افزایش نفوس در این کشور ۲،۲۹ در صد در سال ۲۰۱۴ تخمین شده است .

اوسط تغیرات نفوس سالانه در افغانستان ناشی از تولدات بیشتر از مرگ و میر و میزان مهاجرت ها در کشور تخمین زده میشود. این ارقام از صفحه رسمی اداره استخبارات ایالات متحده امریکا CIA گرفته شده است.

گزارش: صدای امریکا

برگردان دری: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG