لینک های دسترسی

Breaking News

مسکو بزرگترین رژۀ نظامی را به نمایش گذاشت


روسیه از هفتادومین سالگرد ختم جنگ دوم جهانی تجلیل به عمل آورد
روسیه از هفتادومین سالگرد ختم جنگ دوم جهانی تجلیل به عمل آورد

روسیه با براه انداختن یک رسم گذشت بزرگ نظامی در میدان سرخ مسکو، امروز از هفتادومین سالگرد ختم جنگ جهانی دوم تجلیل به عمل آورد.

ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در مراسم امروز از ایالات متحده، بریتانیه و فرانسه که از متحدین اصلی آن کشور در جنگ دوم جهانی محسوب می شدند و در شکست رژیم نازی با روسیه همکار بودند، ابراز امتنان کرد.

رسم گذشت امسال در حالی صورت گرفت که روسیه دررابطه به الحاق کریمیا با آن کشور و اتهامات مبنی بر انکه رئیس جمهور پوتین از خشونت های جدایی طلبانه در اوکراین حمایت می کند، با کشور های غربی در یک بن بست قرار دارد.

رئیس جمهور روسیه در مراسم امروز بیان داشت که کشتار و خونریزی های جنگ دوم جهانی بیانگر اهمیت همکاری بین المللی می باشد، اما اضافه نمود که در طول چند دهه گذشته کوشش ها برای ایجاد جهان یک قطبی جریان دارد.

آقای پوتین همچنان گفت که در دهه های گذشته اساسات همکاری بین المللی نادیده گرفته شده است.

باوجود آن که رئیس جمهور پوتین از کشور مشخص نام نگرفت اما معمولاً هدف انتقاد او ایالات متحدۀ امریکا می باشد. مسکو به این باورست که واشنگتن در تلاش این است تا ادارۀ امور جهان را به تنهایی به دست گیرد.

روابط روسیه با غرب از زمان ختم جنگ سرد بدین سو در پائین ترین سطح خود قرار دارد. رهبران کشورهای غربی از اشتراک در مراسم امروز در مسکو امتناع ورزیدند و مسکو رژۀ عظیم نظامی اش را تنها با اشتراک رهبران بیست کشور که شامل چین، کیوبا و زمبابوی و با حضور منشی عمومی ملل متحد، به نمایش گذاشت.

رسم و گذشت امروز مسکو، بزرگترین رژۀ نظامی از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوری سابق تاکنون محسوب می شود.

بزرگداشت عمومی

بر علاوۀ مسکو، هفتادومین سالگرد ختم جنگ جهانی دوم در شماری از کشور های دیگر جهان نیز تجلیل به عمل آمد. یک دستۀ بزرگی از طیارهای زمان آن جنگ با پرواز بر فراز شهر واشنگتن دی سی دیروز برای قدردانی از بازنشسته گان نظامی ایالات متحده، خاطره های آن جنگ را یک بار دیگر در اذهان مردم این شهر زنده ساخت.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده نیز در سخنرانی هفته وارش ضمن قدردانی از سربازان دخیل در جنگ، آن ها را یک نسل نجات دهندۀ جهان خطاب نمود. رئیس جمهور امریکا بیان داشت که با تجلیل از هفتادومین سالروز ختم جنگ جهانی دوم، نه تنها باید از تاریخ یاد آوری صورت گیرد بلکه مردم امریکا خود را یک بار دیگر وقف آزادی های سازند که سربازان این کشور برای بدست آوردن آن جنگیده اند.

از جانب دیگر اوکراین که با کشورهای غربی یکجا مسکو را متهم بر حمایت از جدایی طلبان در شرق آن کشور می سازد، دیروز با برگزاری مراسم ویژه از این روز یاد بود به عمل آورد.

فرانسو اولاند رئیس جمهور فرانسه، با گذاشتن اکلیل گل بر مقبرۀ یک تن از سپاهیان گم نام، واقعات تلخ جنگ را بخش از خاطره های جاویدان تاریخ خواند. آقای اولاند همچنان از مردم خواستار اتحآد و اتفاق شد و روز آزادی اروپا را مؤفقیت یک آرمان واحد در برابر یک مفکورۀ استبدادی توصیف کرد.

با برگزرای مراسم گوناگون، بریتانیه نیز دیروز شاهد بزرگداشت از هفتادومین سالگرد ختم جنگ جهانی دوم بود. قرار است ملکه الیزابت نیز فردا یکشنبه در مراسم شکر گزاری ویژۀ که به مناسبت روز آزادی اروپا برگزار می گردد، اشتراک نماید.

XS
SM
MD
LG