لینک های دسترسی

Breaking News

شکایت دهقانان فاریاب از کمبود آب


شکایت دهقانان فاریاب از کمبود آب
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:49 0:00

شماری از دهقانان در ولایت فاریاب می گویند که نبود بندهای آب در این ولایت سبب شده که آنان در فصل تابستان با خشکسالی روبه رو شده و نتوانند زمین‌های زراعتی خود را آبیاری کنند.

راز محمد بیک، یکی از دهقانان در ولایت فاریاب، نبود بندهای آب را یکی از چالش های جدی دهقانان این ولایت می‌داند و به گفتۀ وی با وصف بارندگی در فصل بهار به دلیل نبود بندهای آب گردان، این آب ها برای فصل تابستان ذخیره نمی شود و در نتیجه دهقانان برای آبیاری کشت های زراعتی خود، به کمبود آب روبه رو می شوند.

او به صدای امریکا گفت: "در رودخانه‌ها آب فراوان است. باید آب ذخیره شود تا در تابستان هم آب داشته باشیم.،آب چاه ‌هادر تابستان کم میشود، گاهی با کمبود آب خوردن روبرو می‌شویم . از حکومت می ‌خواهیم که بند آب ما ره جور کند."

رازمحمد هزینه خانواده هشت نفری خود را از دهقانی به دست می آورد. او که امسال حدود یک جریب زمین را کاهو کشت کرده ابراز امیدواری کرد که با توجه به بارندگی های اخیر، میزان حاصلات او زیاد خواهد بود و افزود: "ما امسال کاهو کاشتیم که تقریبا یک جریب زمین که فعلا کاهو است. گندم هم به شکل دیمه پاشیدیم"

قرار است که او این محصولات خود را در شهر میمنه به فروش برساند. بر اساس گزارش‌ ها هم اکنون یک دانه کاهو بین ۱۰ تا ۲۰ افغانی در بازار میمنه به فروش می ‌رسد. راز محمد که در گذشته در زمین‌های زراعتی‌اش، کوکنار کشت می کرد گفت که امسال دهقانان در این ولایت کوکنار کشت نکرده و به کشت های دیگر از جمله سبزی ها و غله ها رو آورده اند.

بر بنیاد آمارها بیشتر باشندگان ولایت فاریاب مصروف دهقانی و مالداری اند. عدم همکاری و حمایت در بخش کشاورزی از سوی حکومت طالبان همواره یکی از انتقادهای دهقانان این ولایت بوده است.

XS
SM
MD
LG