لینک های دسترسی

Breaking News

۶۵ درصد کودکان عودت‌کننده افغان از پاکستان شامل مکتب نشده اند - سروی


یافته‌های یک نظرسنجی که توسط سازمان حفاظت از کودکان انجام شده است، نشان می‌دهد که در هفت ماه گذشته، نزدیک به ۲۵۰هزار کودک افغان با دستان خالی از پاکستان به افغانستان بازگشته اند که به آموزش، غذا و سرپناه نیاز دارند.


بر اساس این سروی که روز پنجشنبه ۱۸ اپریل (۳۰ حمل) نشر شد، آمده که پس از ماه سپتمبر ۲۰۲۳، زمانی که حکومت پاکستان به اخراج مهاجرین غیرقانونی از این کشور اقدام کرد، حدود ۵۲۰هزار مهاجر افغان به کشورشان برگشته اند که تقریباً نیمی از آنها کودکان اند.


یافته‌های این سروی نشان می‌دهد که ۶۵ درصد کودکان عودت‌کننده که در پاکستان درس می‌خواندند، پس از برگشت به افغانستان شامل مکتب نشده اند.


در سروی آمده است: "اکثریت ۸۵ درصد از مصاحبه شوندگان به سروی‌کنندگان گفته اند که مدارک لازم را برای عضویت و ثبت نام در مکاتب ندارند".

این سروی نگفته است که چه تعداد از کودکان مورد بررسی دختر بودند. این در حالی است که حکومت طالبان آموزش دختران بالاتر از دوره ابتداییه را ممنوع کرده است.

گرسنگی در سطح بحران

یافته های سازمان حفاظت از کودکان نشان می‌دهد که ۹۹ درصد خانواده‌های عودت‌کننده از پاکستان به افغانستان، غذای کافی ندارند و غذای آنها تنها یک یا دو ماه کفایت خواهد کرد.


سروی گفته است: "برای اینکه کودکان حداقل هر دو روز یک بار غذا بخورند، حدود سه چهارم جوامع میزبان و بزرگان خانواده‌های عودت‌کننده، هفته گذشته محدودیت‌هایی را در میزان مصرف غذا اعمال کرده‌اند".


سازمان حفاظت از کودکان گفته است: "نزدیک به ۴۰ درصد از عودت‌کنندگان و جوامع میزبان آنها برای تهیه غذا قرض گرفته اند و یا حداقل هفته سه روز به بستگان متکی اند".

سروی گفته است که در مجموع ۱۳ درصد از عودت‌کنندگان و نه درصد از خانواده‌های میزبان برای تهیه غذا روزانه به افراد دیگر متکی اند.


سازمان حفاظت از کودکان می‌گوید که این شرایط بیانگر وخامت اوضاع است که مهاجرین در حال بازگشت به افغانستان اند و در این کشور هشت میلیون کودک به دلیل جنگ طولانی مدت، حوادث طبیعی اخیر، زلزله، سیل و خشکسالی در معرض خطر قحطی قرار دارند.
کمبود منابع
بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، نزدیک به ۱۶دمیلیون نفر در افغانستان با وضعیت بحرانی یا اضطراری عدم مصوونیت شدید غذایی روبرو اند.

ارشاد ملک، رییس دفتر اداره حفاظت از کودکان در افغانستان گفته است: "در واقع خانواده‌هایی که به افغانستان باز می‌گردند، دست خالی باز می‌گردند.

بازگشت تعداد زیادی از مردم فشار مضاعفی را بر منابع از قبل ضعیف وارد می‌کند".

ارشاد ملک گفته است که این مهاجرین در حالی به افغانستان باز می.گردند که خانواده‌های بیجاشده داخلی در این کشور با شرایط نامناسب اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این در حالی است که سال گذشته علاوه بر برگشت مهاجرین افغان از پاکستان، نزدیک به ۶۰۰هزار افغان نیز از ایران به افغانستان بازگشتند.


افغانستان به دلیل تعداد بیجاشدگان داخلی دومین کشور جهان است، طوری که از هر هفت نفر، یکی آن بیجا شده است.
ارشاد ملک گفت که بسیاری از کودکان افغان بدون مدارک قانونی در پاکستان متولد شده اند و افغانستان خانه آنها نیست.

گروه

XS
SM
MD
LG