لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان گزارش دیده‌بان حقوق بشر را رد کرد


دیده‌بان حقوق بشر گفته است که کودکان افغان در ۱۹ شغلی که نباید کار کنند، سرگرم کار اند
دیده‌بان حقوق بشر گفته است که کودکان افغان در ۱۹ شغلی که نباید کار کنند، سرگرم کار اند

دیده‌بان حقوق بشر امروز در گزارش تازۀ خود، گفته است که حکومت افغانستان در تطبیق قانون کار بر کودکان ناکام مانده است و ده‌ها هزار کودک افغان کارهای شاقۀ چون قالین‌بافی، خشت‌پزی، فلزکاری، معدن، زراعت، کفاشی و گدایی را انجام می‌دهند.

در این گزارش آمده است که افغانستان نتوانسته جلو استخدام کودکان را در ۱۹ شغلی که در قانون کار برای کودکان منع شده است؛ بگیرد.

بر اساس آمار گزارش دیده‌بان حقوق بشر، یک‌چهارم کودکان افغان، با معاش کم یا مجانی کار می‌کنند. بیکاری، فقر، بی‌سوادی، جنگ و نادیده گرفتن قانون کار، از دلایلی است که به باور این نهاد، کودکان هنوز هم در کارهای شاقه مصروف اند.

فلیم کاین، معاون بخش آسیایی این نهاد تأکید کرده است که افغاستان باید برای حفاظت کودکان، اقدامات بهتر را روی دست گیرد و قانون منع کودکان از انجام کارهای شاقه را اجرایی کنند.

قانون کار افغانستان، کارهای شاقه اطفال زير ١٨ سال را ممنوع کرده است و تصریح کرده است که تنها اطفال بالاتر از ١٥ سال در کارهاى سبک که به صحت آنها مضر نباشد، استخدام شده مى‌توانند.

اما وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان، ارقام ارائه شده در این گزارش را رد می‌کند و آن را خیالی می‌خواند.

فتاح احمدزی سخنگوی این وزارت به صدای امریکا می‌گوید، دیدبان حقوق بشر باید برای تهیه گزارش جامع حداقل یک سروی را انجام می‌داد.

او می‌گوید "یچیزی را آنها نشر نکردند که جنبۀ حقیقی را داشته باشد، من مطلق این گزارش را رد می‌کنم".

وزارت کار امور، اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان هرچند می‌گوید که افغانستان در راستای کاهش کار شاقه اطفال دستاوردهایی داشته است؛ اما این دستاوردها را مشخص نمی‌سازد.

قبلاً این وزارت تأیید کرده بود که به دليل مشکلات اقتصادى ناشى از جنگ‌هاى داخلی، ١،٩میليون طفل شش تا ١٧سالۀ افغان کارهاى شاقه و غیرشاقه را انجام مى‌دهند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز تأیید می‌کند که دو تا سه میلیون کودک افغان به نحوی مصروف کار استند.

رفیع‌الله بیدار سخنگوی این کمیسیون به صدای امریکا می‌گوید، به اساس آمار وزارت کار و امور اجتماعی و این نهاد، 23 گروه از کودکان آسیبپذیر در حال حاضر در افغانستان مشخص شده اند و یکی از این گروه‌ها کودکان شاقه کار اند.

XS
SM
MD
LG