لینک های دسترسی

Breaking News

چهره‌های سیاسی افغان حملۀ ایران بر اسراییل را 'مشروع' خوانده و بر کاهش تنش‌ها تاکید کردند


ایران شامگاه روز شنبه صدها راکت و طیارۀ بی‌سرنشین تهاجمی را بر خاک اسراییل پرتاب کرد.
ایران شامگاه روز شنبه صدها راکت و طیارۀ بی‌سرنشین تهاجمی را بر خاک اسراییل پرتاب کرد.

شماری از چهره‌های سیاسی افغان حملۀ ایران را بر خاک اسراییل "مشروع" خواندند، اما بر کاهش تنش‌ها در منطقه نیز تاکید کردند.

حامد کرزی، رییس جهمور پیشین افغانستان ناوقت یکشنبه ۱۴ اپریل (۲۶ حمل) با نشر پیامی در ایکس گفت که اخیراً با افزایش جنگ‌ها، بحران‌ها و نقض قوانین و اصول بین‌المللی، صلح جهانی به شدت تهدید شده است.

به باور رییس جمهور پیشین افغانستان، حملۀ اسراییل بر قونسلگری ایران در دمشق یکی از موارد جدید تهدید صلح جهانی بود که با پاسخ ایران به مثابۀ "حق مشروع دفاع از خود" مواجه شد.

کرزی نگاشته است: "جنگ غزه هم که بدترین فاجعهٔ انسانی را به وجود آورده است، باید هر چه زودتر با برقراری آتش‌بس دایمی و دستیابی مردم فلسطین به حق داشتن دولت مستقل به پایان برسد، تا هم تنش‌ها کاهش یابد و هم زندگی مردم ملکی در فلسطین و اسراییل و تمام منطقه ما مصوون گردد."

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای مصالحه ملی افغانستان، نیز با اشاره به حملۀ اسراییل بر قونسلگری ایران در سوریه، آن کشور را به "نقض قانون بین‌الدول و کنوانسیون‌های مصوونیت نمایندگی‌های دپلوماتیک و عرف بین‌المللی" متهم کرده است.

عبدالله در یک پیام در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که پاسخ ایران به این حمله "یک اقدام دفاعی و عکس‌العمل در برابر نقض حاکمیت ملی ایران" محسوب می‌شود.

اوگفته است که هرگونه اقدام اسراییل در برابر ایران و افزایش تنش‌ها، بر وضعیت افغانستان تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و عواقب غیر قابل پیش‌بینی و ‌ناگوار دامن‌گیر منطقه، صلح و امنیت جهانی خواهد شد.

عبدالل افزود: "ما طرف‌دار حل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از طرق مسالمت‌آمیز هستیم و از هر اقدامی در جهت‌ تنش‌زدایی، صلح و ثبات حمایت می‌کنیم."

امرالله صالح، معاون ریاست جمهوری در حکومت پیشین افغانستان، گفته است که حملۀ اسراییل بر نمایندگی سیاسی ایران در دمشق، بر اساس قوانین بین‌المللی "تجاوز" بر خاک ایران بود، از همین‌ رو، پاسخ به آن "مشروع" به حساب می‌آید. او ابراز امیدواری کرده است که این جنگ گسترش نیابد.

حنیف اتمر، رییس شورای امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان، نیز معتقد است که عدم تداوم حملات ایران بر اسراییل بیانگر "خردمندی سیاست" ایران است. او نگاشته است که حمله ایران بر اسراییل نشان داد که تهران توانایی "دفاع مشروع از خود، اراده بازدارندگی از جنگ طلبی و قابلیت قابل توجه" دارد.

اتمر گفته است که پایان‌دادن سریع تنش‌ها سبب خواهد شد تا توجه جهانی از "جنایات ضدبشری" در غزه منحرف نشود و "فشار بین‌المللی برای ختم جنگ و رعایت قوانین بین‌المللی بشری تضعیف" نگردد.

محمد محقق، مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان نیز گفته است که حمله ایران به اسراییل "بی‌سابقه" و در معادلات نظامی منطقه و جهان برای "دشمنان" خارج از حد انتظار بود.

محقق گفته است: "این حمله که در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی [اسراییل] به ساختمان قنسولگری ایران در دمشق انجام شد، در تطابق با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و در چوکات حق دفاع از خود انجام شد. حق طبیعی دولت و‌ ملت ایران بوده و ما آن را...اقدام دفاعی مشروع و مناسب در دفاع از خاک و تمامیت ارضی کشور برادر ایران تلقی می‌کنیم."

او اظهار امیدواری کرده است که حمله ایران درسی برای اسراییل باشد.

ایران روز شنبه صدها طیارهٔ بی‌سرنشین تهاجمی و راکت را به سمت اسراییل پرتاب کرد و اسراییل در واکنش به این حملات گفته است که این "کمپاین هنوز خاتمه نیافته است."

با این حال، محمد باقری، لوی درستیز قوای مسلح ایران گفته است که تهران "قصد بر ادامه عملیات علیه اسراییل ندارد و عملیات خاتمه یافته است".

به نقل از ایرنا، باقری حمله ایران بر اسراییل را "در حد تنبیه خوانده" و هشدار داده است که در صورت "ورود و یا مداخله" ایالات متحده در حمایت از اسراییل، ایران تمام "پایگاه‌ها و منافع آنها" به خصوص پایگاه‌هایی را که از آن علیه ایران اقدامی صورت گیرد، هدف قرار خواهد گرفت.

گروه

XS
SM
MD
LG