لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس اداره ضد فساد بلخ تبدیل شد


آقای نور رئیس پیشین اداره مبارزه علیه فساد بلخ را به بدنام کردن مقام های محلی متهم کرده بود
آقای نور رئیس پیشین اداره مبارزه علیه فساد بلخ را به بدنام کردن مقام های محلی متهم کرده بود
ادارۀ عالی مبارزه علیه فساد اداری مقام های محلی خود را در زون های شمال و شرق تبدیل کرد. گفته می شود که کشیدگی میان والی بلخ و رئیس دفتر ساحه یی ادارۀ مبارزه علیه فساد دلیل اصلی این اقدام است.

پس از آشکار شدن اختلافات میان عطا محمد نور، والی بلخ و شمس الله جاوید، رئیس دفتر ساحه یی ادارۀ مبارزه علیه فساد اداری در زون شمال، ادارۀ عالی نظارت بر تطبیق ستراتیژی مبارزه بر ضد فساد اداری، آقای جاوید را از زون شمال به زون شرق تبدیل کرد.

محمد امین خرمجی، معاون ادارۀ عالی مبارزه علیه فساد اداری به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که تبدیلی آقای جاوید به دلیل اختلاف با والی بلخ نبوده بلکه یک تصمیم اداری می باشد.

او افزود:" اگر یک ریاست ما در یک جایی موثریت کاری دارد و تجربۀ خوب دارد، ما باید از این تجربه در یک زون دیگر استفاده کنیم بر این اساس ادارۀ عالی مبارزه علیه فساد تصمیم گرفت تا رئیس این اداره در جلال آباد (ننگرهار) به مزارشریف (بلخ) و رئیس بلخ به ننگرهار تبدیل شوند."

حالانکه چند روز پیش آقای جاوید در گفتگو با رادیو آشنا صدای امریکا گفته بود که دیگر برای کارمندان ادارۀ مبارزه علیه فساد اداری، مصئونیت شغلی درافغانستان وجود ندارد.

آقای جاوید می گوید که ادارۀ مبارزه علیه فساد از تهدید شروع تا توهین و تحقیر و در نهایت با تحریم در زون شمال مواجه شد. به گفتۀ وی این مشکل بسیار کلان برای مردم و دولت افغانستان است زیرا یک فرد زورمند مانع کار اداره یی می شود که دارای استقلالیت کامل بوده و همه کار کرد هایش بر اساس قانون است.

ریشۀ مناقشات

جر و بحث ها در مورد کار آقای جاوید زمانی شدید شد که آقای نور با صدور مکتوب رسمی به همه ادارات محلی بلخ دستور داده بود تا با ریاست مبارزه علیه فساد اداری در زون شمال همکاری نکنند. مکتوب ولایت بلخ آقای جاوید را "شخص استفاده جو از صلاحیت وظیفه یی و ماجرا آفرین" عنوان کرده بود.

پیش از این نیز منیر احمد فرهاد، سخنگوی والی بلخ، رئیس دفتر ساحه یی ادارۀ مبارزه علیه فساد را شخص "مریض" خوانده و گفته بود که کارکرد او مناقشاتی را بین ادارۀ مبارزه علیه فساد و سایر ادارات دولتی در بلخ به وجود آورده بود، از اینرو به گفتۀ آقای فرهاد ولایت مجبور به صدور دستور عدم همکاری با وی شد.

او افزود":به خاطر جلوگیری از یک سلسله اختلافات و بعضی مناقشات که در ادارات بین ریاست مبارزه فساد اداری و ادارات دولتی ما به و جود آمده بود لازم دانست که مکتوب را ارسال کند."

در پی اینهمه کشمکش، ادارۀ عالی مبارزه با فساد اداری، شمس الله جاوید، رئیس دفتر ساحه یی ادارۀ مبارزه با فساد در زون شمال را به زون شرق و احمد شاه مهمند، رئیس دفتر ساحه یی زون شرق را به زون شمال تبدیل کرد.

افغانستان در جدول رده بندی سازمان بین المللی شفافیت مستقر در برلین در زمرۀ فاسدترین کشور های جهان قرار دارد. فعالان مدنی در افغانستان نگران اند که افراد با نفوذ آغشته به فساد در آن کشور فراتر از قانون عمل کرده و از مویدات قانونی معافیت دارند
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG