لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان، ایران و هند تجارت و ترانزیت را توسعه می دهند


بندر چاه بهار نزدیکترین راه دسترسی افغانستان به بحر است
بندر چاه بهار نزدیکترین راه دسترسی افغانستان به بحر است

رهبران افغانستان، ایران و هند روز دو شنبه موافقتنامۀ سه جانبۀ تجارتی و ترانزیتی چابهار را امضا می کنند که افغانستان را به چهارراه ترانزیتی منطقه مبدل خواهد ساخت.

بندر چابهار در ولایت ولایت سیستان و بلوچستان ایران یک ساحۀ آزاد تجارتی است که به باور شماری از آگاهان مسایل اقتصادی، با داشتن ظرفیت چشمگیر تخلیه و بارگیری کالاهای تجارتی، اهمیت ویژة اقتصادی در سطح منطقه دارد.

مقام های افغان می گویند که افتتاح بندر چابهار، افغانستان را به گذرگاه عمدۀ انتقال اموال تجارتی برای کشورهای محاط به خشکۀ آسیای میانه مبدل می سازد که از این طریق سالانه میلیون‌ها دالر درآمد نصیب افغانستان خواهد شد.

از سوی دیگر، بندر چابهار نزدیکترین راه دسترسی افغانستان به بحر بوده و از این ناحیه نیز در نرخ کالاهای وارداتی و صادراتی این کشور تاثیر مثبت رونما خواهد شد.

براساس تخمین‌های حکومت افغانستان، دسترسی به بندر چابهار سبب خواهد شد که اموال تجارتی افغانستان ۲۰ درصد زودتر صادر شده و نیز در نرخ انتقال هر کانتینر مال تاجران افغان بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دالر کاهش به میان آید.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه یی گفته است که موقعیت افغانستان به صفت پل میان بندر چابهار و آسیای مرکزی سبب سرمایه گذاری هنگفت در بخش زیربناهای ترانسپورتی افغانستان خواهد شد.

مقام های افغان همچنان می گویند که تطبیق عملی توافقنامۀ سه جانبۀ تجارتی افغانستان، ایران و هند سبب ایجاد هزاران شغل در داخل افغانستان خواهد شد.

مقام‌های هندی گفته اند که بر اساس موافقتنامۀ سه جانبه تا ۵۰۰ میلیون دالر برای انکشاف بندر چابهار سرمایه گذاری کرده و پروژه‌هایی را عملی خواهد کرد که گفته می شود صدها میلیون دالر ارزش دارد

نرندرا مودی صدر اعظم هند که برای امضای موافقتنامۀ تجارتی چابهار به تهران سفر کرده است از تجارت نفت و گاز به عنوان عناصر کلیدی همکاری های آینده میان تهران و دهلی یاد کرد.

بیشترین بخش کالاهای تاجران افغان تا کنون از طریق بندر کراچی به افغانستان انتقال می یافت که در سالهای اخیر کشیده‌گی مسایل امنیتی و سیاسی، وضعیت تجارت میان دو کشور را نیز به شدت مصدوم کرده بود و هزینۀ بزرگتر آن را تاجران افغان می پرداختند.

حکومت افغانستان خوشبین است که با دسترسی به بندر چابهار ایران، این مشکل تاجران افغان نیز حل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG