لینک های دسترسی

Breaking News

رهایی معتصم آغاجان و انتظار ادامه مذاکرات صلح


یک عضو شورای عالی صلح افغانستان می گوید که آن کمیسیون تلاش می ورزد و امیدوار است تا معتصم آغا جان، یکی از رهبران پیشین طالبان دو باره برای از سرگیری فعالیت هایش در روند مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان افغان، اجازه یابد.

قاضی امین وقاد، عضو شورای عالی صلح افغانستان می گوید که "شورای عالی صلح به خصوص دارالانشای آن شورا با امارات متحده عربی درتماس است تا شرایط آماده شود و او فرصت مناسب برای از سر گیری فعالیت هایش در روند صلح" داشته باشد.

آقای وقاد این را هم افزود که معتصم آغاجان در امارات متحده عربی برای متقاعد ساختن طالبان موثر و با نفوذ برای پیوستن به روند صلح افغانستان، تلاش داشت.

آقای وقاد در مورد انگیزۀ بازداشت معتصم آغاجان از سوی مقام های امارات متحده عربی ابراز بی اطلاعی کرد، اما افزود که آن کشور روابط خوبی با پاکستان دارد، کشوری که از سوی حکومت افغانستان متهم به اخلال روند مذاکرات صلح با طالبان و حکومت کابل است.

مقامات امارات متحدۀ عرب، پس از چندین روز سکوت، بلاخره تایید کردند که آغاجان تحت نظارت مقامات حکومت آن کشور قرار داشت.

معتصم آغاجان پس از آن آزاد شد که شورای عالی صلح افغانستان، تحت نظارت قرار گرفتن وی را اقدامی در راستای تخریب تلاش های صلح افغانستان عنوان کرد و از حکومت امارات متحدۀ عرب خواستار رهایی او شد..

بعد از تحت نظارت قرار گرفتن معتصم آغاجان، سوالاتی ایجاد شد که نبود وی چه تاثیری می تواند در راستای مذاکرات صلح افغانستان داشته باشد.

'روندی که اصلاً آغاز نشده'

وحید مژده، تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان که با رژیم طالبان نیز سابقه کاری داشت، دستگیری و یا توقیف معتصم آغا جان را بر روند صلح – که به گفته آقای مژده اصلا آغاز نگردیده است- تاثیر گذار نمی پندارد.

اما محمد اسماعیل قاسمیار، مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان می گوید که معتصم آغا جان، نقش عمدۀ را در متقاعد کردن افراد کلیدی طالبان برای مذاکرات صلح، بازی می کرد.

در گذشته، مقامات افغانستان، آی اس آی یا سازمان استخبارات نظامی پاکستان را متهم به اخلال روند مذاکرات می کردند، اتهامی که اسلام آباد همواره آن را رد کرده است.

دین محمد، عضو دیگر شورای عالی صلح افغانستان در مصاحبه با صدای امریکا گفت که مذاکرات افغان بیرون از کشور محفوظ نیست، و تلاش صورت می گیرد تا این مذاکرات در داخل افغانستان صورت گیرد.

ولی پیتر برگین، رئیس برنامه های امنیت بین المللی بنیاد امریکای جدید در واشگتن دی سی، به رادیو آشنا گفت که آی اس آی خواهان مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان است، ولی می خواهد در آن روند، نفوذ داشته باشد.

آقای برگین به این باور است که طالبان خود با حکومت جدید افغانستان، صرف نظر از اینکه چه کسی به قدرت می رسد، مذاکراه نخواهد کرد.

این کارشناس امریکایی فکر نمی کند که طالبان حکومتی را که در نتیجه انتخابات به وجود میـآید، مشروع بدانند. بنابراین به گفتۀ آقای برگین، مذاکرات با طالبان هرگز به مسله جدی مبدل نخواهد شود و طالبان نیز متمایل به مذاکره در هیچ موردی نیستند.

از سوی دیگر، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز در جریان مبارزات انتخاباتی و مناظره های تلویزیونی، راهکار مشخصی را برای ایجاد صلح در افغانستان ارایه نکرده اند.
  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG