لینک های دسترسی

Breaking News

ادامه امداد جهانی منوط به حفظ حقوق زنان افغان


دیده بان حقوق بشر می گوید حکومت افغانستان پشتیبانی و حمایت از زنان را از دست می دهد.

این نهاد می گوید تصمیم ولسی جرگه برای معکوس ساختن قانون انتخابات برای از بین بردن 25 فیصد کرسی زنان در شوراهای ولایتی" ناراحت کننده" است.

دیده بان حقوق بشر همچنان جر و بحث ماه می اعضای پارلمان را به باد انتقاد گرفت که در آن یک عده از نمایندگان مردم در ولسی جرگه خواستار لغو قانون منع خشونت علیه زنان شدند.

این نهاد حقوق بشری به کشورهای اعانه دهنده پیشنهاد می کند که آنها باید در بدل کمک های مالی به نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان خواستار تضمین حفظ حقوق و دست آوردهای زنان گردند.

هیدر بار، پژوهشگر دیده بان حقوق بشر، می گوید: "خواست ما از اعانه دهنده گان بین المللی این است که به حکومت افغانستان بگویند که تمام مصارف پولی را که برای قوای نظامی و امنیتی افغانستان می پردازند، در مقابل نمی توانند هیچ نوع عملی را در جهت عقب راندن حقوق زنان تحمل کنند."

خانم بار می گوید جوامع بین المللی می تواند بر حکومت افغانستان فشار وارد کند که اگر می خواهد از اعانه دهنده گان بین المللی پول دریافت کند، باید در حفظ قانون موجوده محافظت و مصوونیت زنان، و بهبودی وضعیت آنها تلاش کند.

دیده بان حقوق بشر می گوید عده از فعالین حقوق زن برای آنها گفته است که آقای کرزی در جریان ملاقات با آنها در ماه می به وضاحت گفت که هر آنچه در توان داشته باشد در قسمت حقوق زنان انجام داده و بیشتر از آن کاری کرده نمی تواند.

خانم هیدر در مورد اهمیت و تاثیرگذاری کمک های مالی جامعه بین المللی بر حکومت افغانستان می گوید نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان وابسته به کمک های پولی جامعه بین المللی است.

هیدر می گوید: "رئیس جمهور کرزی بدون کمک اعانه دهنده گان بین المللی، قوای نظامی و امنیتی ندارد."

برطبق خبرنامه به نشر رسیده امروز دیده بان حقوق بشر، جوامع بین المللی متعهد است تا قوای نظامی و پولیس افغان را در ده سال آینده تقویت کند، بناً افغانستان تا ده سال دیگر از نظر مالی متکی به جوامع بین المللی است. از این رو توقع جوامع بین المللی از حکومت افغانستان در مورد حقوق زنان باید واضح باشد.

این نهاد ناظر حقوق بشر افغانستان می گوید که حکومت افغانستان باید اقدامات جدی را در مورد حفظ حقوق و دست آورد های زنان اتخاذ کند.
  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG