لینک های دسترسی

Breaking News

داکتر عبدالله: عطا محمد نور والی بلخ است


عطامحمد نور همزمان رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی هم است
عطامحمد نور همزمان رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی هم است

پیش از آن که ریاست جمهوری افغانستان فرمان تعیین والی بلخ را صادر کند٬ رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی گفته است که موضوع گزینش مجدد عطامحمد نور حل شده است.

در پاسخ به پرسشی در مورد تعیین مقام ولایت بلخ٬ داکتر عبدالله روز سه شنبه در نشستی در شهر مزارشریف گفت " این موضوع یک مساله حل شده است و نیاز به بحث نیست. من در آغاز بحثم برادر عزیز و بزرگوارم استادعطامحمد نور را والی بلخ خواندم و دیگر نیازی برای بحث در این مورد نیست".

در صفحه رسمی فیسبوک آقای عطا هم از وی بحیث والی بلخ یاد می شود.

این در حالی است که عبدالمالک صدیقی٬ معین اداره مستقل ارگانهای محلی - نهادی که امور گزینش والیان و ولسوالان را مدیریت می کند - به صدای امریکا گفت که عطامحمد نور هنوز "سرپرست ولایت بلخ"است و فرمان گزینش او به صفت والی اصدار نیافته است. آقای صدیقی همچنان گفت که سرپرست ولایت بلخ تمام صلاحیت های اداری والی را دارد.

با آن که داکتر عبدالله انتصاب مجددآقای نور در سمت ولایت بلخ را موضوع حل شده و عاری از بحث خوانده است٬ یک مقام در ریاست جمهوری که نخواست نامش گرفته شود گفت که رئیس جمهور غنی تا حال فرمان گزینش والی بلخ را امضا نکرده است.

عطامحمد نور در سال ۲۰۰۴ به فرمان حامد کرزی بحیث والی بلخ تعیین گردید. در اوایل سال روان میلادیرئیس جمهور محمد اشرف غنی طی فرمانی تمام والیان ۳۴ ولایت کشور را سرپرست تعیین نمود.

مقام ها در اداره مستقل ارگانهای محل گفتند که تا حال ۲۴ والی بر اساس فرامین جداگانه رئیس جمهور به کار گماشته شده و برای ۱۰ ولایت باقیمانده٬ به شمول بلخ٬ والیان تعیین خواهد شد.

شماری از فعالین دموکراسی در افغانستان تعیین مقام های ولایتی از سوی ریاست جمهوری را مورد انتقاد قرار می دهند و می گویند که این مقام ها باید از طریق انتخابات برگزیده شوند.

XS
SM
MD
LG