لینک های دسترسی

Breaking News

غنی از قضا فهرست محکومین به اعدام را خواسته است


آقای غنی عهد کرده است حکم اعدام را بر دهشت افگنانی که به اعدام محکوم می شوند، تطبیق خواهد کرد.
آقای غنی عهد کرده است حکم اعدام را بر دهشت افگنانی که به اعدام محکوم می شوند، تطبیق خواهد کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از قوۀ قضائیۀ آن کشور خواسته است تا فهرست کسانی را که به اعدام محکوم شده است، برایش بفرستد.

پس از حملۀ خونین بر ریاست حفاظت از رجال برجسته در پل محمودخان کابل، برای اولین بار رئیس جمهور افغانستان گروه‌های مخالف مسلح را یاغی و باغی خطاب کرد و هشدار داد که در مورد مجازات اعدام کسانی که با این گروه دست داشته اند، مدارا نخواهد شد.

آقای غنی هفتۀ گذشته از نهادهای عدلی و قضایی افغانستان خواست تا دوسیه‌های افرادی را که به جرم هراس‌افگنی بازداشت و به اعدام محکوم شده اند؛ بازنگری کنند.

شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز در نشست مشترک سخنگویان حکومت به خبرنگاران گفت، برای این که عادلانه بودن این دوسیه‌ها روشن شود، رئیس جمهور غنی دستور بازنگری آنان را داده است.

او گفت "امروز فهرستی از افرادی که حکم اعدام بالای آنان صادر شده است، به دست رئیس جمهور کشور می‌رسد."

آقای مرتضوی با تأکید بر رعایت قانون اساسی افغانستان و ارزش‌های حقوق بشری، گفت، هیچ شکی وجود ندارد که چوبه‌های دار در انتظار تروریستان خواهد بود.

معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان افزود که تمام محاکم این کشور با در نظرداشت شریعت اسلامی، قانون اساسی، ارزش‌های حقوق بشری بالای افرادی که با گروه‌های تروریستی همدست بوده اند؛ حکم صادر می‌کنند.

او در پاسخ به سؤالی که آیا انس حقانی پسر جلال‌الدین حقانی نیز شامل فهرست محکومین اعدام است؟ گفت "تا جایی که من معلومات دارم در مورد انس حقانی، برخلاف آنچه قبلاً در رسانه‌ها نشر شد، هنوز دوسیه‌های قضایی او تکمیل نیست و پس از آن که تکمیل شود؛ شما در جریان جزئیات آن قرار خواهید گرفت."

واکنش در برابر سفر هیأت طالبان به پاکستان

روز سه شنبه منابع دیپلماتیک به صدای امریکا تأیید کردند که یک هیأت سه نفری طالبان از قطر به اسلام‌آباد سفر کرده اند تا با مقامات پاکستانی دیدار کنند.

دفتر سیاسی طالبان در قطر با نشر بیانیه‌ای نیز اعلام کردند که هدف سفر این هیأت آنان به اسلام‌آباد، بررسی وضعیت مهاجرین افغان، مشکلات سرحدی و رهایی ملا برادر آخند از زندان پاکستان است.

در واکنش به این مسأله حکومت افغانستان از پاکستان می‌خواهد که روابط خود را دولت محور سازد.

شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، سفر هیأت طالبان را به پاکستان، پرسش‌برانگیز خواند و گفت امکان ندارد که پاکستان وضعیت مهاجرین و موضوعات مرزی را که از صلاحیت‌های دولت افغانستان است؛ با یک گروه تروریستی حل کند.

آقای مرتضوی با انتقاد از عملکرد حکومت پاکستان تأکید کرد که یک گروه تروریستی اجازۀ سفر به کشورها را ندارد.

او در مورد اهداف سفر هیأت طالبان به پاکستان گفت ممکن نیست گروهی که خود عامل خشونت و بیجاشدن افغان‌ها باشد؛ بیاید روی وضعیت مهاجرین و مشکلات مرزی صحبت کند.

XS
SM
MD
LG