لینک های دسترسی

Breaking News

آسیایی میانه، منبع بزرگ استخدام برای داعش


گروه داعش بیشتر جوانان را جذب میکنند که در کشور های دارای اقتصاد روبه زوال و حکومت های مستبد به سر می برند
گروه داعش بیشتر جوانان را جذب میکنند که در کشور های دارای اقتصاد روبه زوال و حکومت های مستبد به سر می برند

آسیایی میانه به طور فزاینده، به یک منبع بزرگ جنگجویان خارجی برای گروه های مسلح افراطی در شرق میانه، به خصوص گروه داعش مبدل شده است.

گروه دولت اسلامی یا داعش، بیشتر جوانان آسیب پذیری را جذب میکنند که در کشور های دارای اقتصاد روبه زوال و حکومت های مستبد به سر می برند.

بر اساس تخمین سازمان ملل متحد، حد اقل ٢٥ هزار جنگجوی خارجی که وابسته به بیش از صد کشور جهان می شوند، در صفوف گروه دولت اسلامی یا داعش و گروهای مرتبط به آن شامل اند.

کارشناسان می گویند که مشکلاتی چون فساد اداری، عدم تطبیق قانون و تخطی از حقوق بشر که کشور های آسیای مرکزی با آن دچار اند، زادۀ عملکرد حکومت های مربوطۀ آن می باشد.

به باور کارشناسان بیکاری و دورنمای اقتصاد خراب نیز باعث می شود تا میزان نارضایتی ها افزایش یابد و گروه های تندرو با استفاده از این عوامل، جوانان را جذب کنند.

دنیل روسنبلوم معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده می گوید که حکومت ایالات متحده در تلاش است تا با همکاری حکومت های آسیای میانه، جلو نشر پیام های دهشت افگنان را در رسانه های اجتماعی بگیرد و مانع عبور و مرور جنگجویان از سرحدات آن کشور ها شود.

فرنک کلوفو، استاد در پوهنتون جورج واشنگتن می گوید که حل این مشکل ساده نیست، اما اضافه می کند که تقویت دورنمای اقتصادی باید جزئی از تلاش های دراز مدت باشد تا جوانان بتوانند در کشور های خود شان که نسبت به کشور های بیگانه احتمال افراط گرایی در آن کمتر می باشد، کار کنند.

به باور آقای کلوفو این خود حکومت ها اند که جوامع خود را نسبت به هر کسی دیگر بهتر می شناسند و می توانند یک واقعه را کشف کنند، یا جلو آن را بگیرند، و یا هم در برابر آن واکنش نشان بدهند.

XS
SM
MD
LG