لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل: به حملات ایران پاسخ داده می‌شود؛ جهان، اسراییل را به بردباری دعوت کرد


هرزی هالوی، لوی درستیز قوای مسلح اسراییل، در پایگاه نظامی نيفاتيم
هرزی هالوی، لوی درستیز قوای مسلح اسراییل، در پایگاه نظامی نيفاتيم

با آنکه کشور‌های محتلف جهان از اسراییل خواسته اند تا در مقابل ایران از بردباری کار بگیرد، لوی درستیز قوای مسلح اسراییل روز دوشنبه ۱۵ اپریل (۲۷ حمل) تعهد کرد تا در برابر حملات بی سابقه ایران بر خاک آن کشور پاسخ بدهد.

هرزی هالوی، لوی درستیز قوای مسلح اسراییل در پایگاه نظامی نيفاتيم به شماری از نظامیان اسراییل گفت که کشورش به حملات ایران پاسخ خواهد داد، اما در مورد زمان و چگونگی پاسخ جزییاتی ارایه نکرد.

هالوی همچنین گفت که حملات ایران بر اسراییل، تمرکز نظامیان کشورش را از جنگ بر ضد حماس در نوار غزه منحرف نمی‌کند.

ایران گفته است که حملات روز شنبه در انتقامجویی از حملهٔ اسراییل بر قنسولگری این کشور در دمشق، پایتخت سوریه، انجام شد که در آن هفت عضو سپاه پاسداران ایران، از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس و معاونش، کشته شدند.

پیتر لرنر، سخنگوی وزارت دفاع اسراییل،‌ روز یکشنبه گفت که ایران با پرتاب ۱۷۰ طیاره بی‌سرنشین، ۱۲۰ میزایل بالستیک و ۳۰ میزایل کروز بر اسراییل حمله کرد.

او گفت اکثر این راکت‌ها و درون‌ها از خاک ایران و شماری هم توسط نیروهای نیابتی ایران از عراق و یمن به سمت اسراییل پرتاب شده است. به گفتهٔ لرنز، ۹۹ درصد این درون ها و راکت‌ها قبل از این که به خاک اسراییل اصابت کنند، رهگیری و در هوا منهدم شدند.

در همین حال،‌ رسانه‌های اسراییل گزارش داده اند که بنیامین نتنیاهو، صدراعظم آن کشور، ناوقت دوشنبه با کابینه جنگی خود ملاقات کرد تا در مورد واکنش احتمالی در برابر ایران صحبت کند.

در همین حال، محمد جمشیدی،‌ معاون سیاسی دفتر رییس جمهور ایران، در شبکۀ ایکس نوشته است:‌ ''هدف قرار دادن نیروها و دارایی های ایران با پاسخ مستقیم مواجه می‌شود.''

اما محمد باقری، لوی درستیز قوای مسلح ایران، گفته است که تهران قصد ندارد این گونه عملیات را بر ضد اسراییل ادامه بدهد، مگر اینکه اسراییل ''مرتکب یک اشتباه دیگرشود.''

با آنکه مقامات اسراییل از پاسخ به حملات متقابل بر ضد ایران سخن گفته اند، بسیاری از کشور‌های جهان، اسراییل را به بردباری ترغیب کرده و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، هشدار داده است که در صورت حمله بر اهداف ایران، حمایت واشنگتن را نخواهد داشت.

رییس جمهور ایالات متحده همچنین گفته است که واشنگتن خواهان گسترش منازعه در شرق میانه نیست.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG