لینک های دسترسی

Breaking News

ماموریت حمایت قاطع ناتو تمدید شد


بیش از ١١ هزار سرباز خارجی پس از سال ٢٠١٦ در چوکات ماموریت حمایت قاطع در افغانستان باقی خواهند ماند
بیش از ١١ هزار سرباز خارجی پس از سال ٢٠١٦ در چوکات ماموریت حمایت قاطع در افغانستان باقی خواهند ماند

در دومین روز نشست سازمان ناتو، رهبران کشورهای عضو این سازمان یک بار دیگر بر تعهد شان برای امنیت و ثبات دراز مدت در افغانستان تاکید ورزیدند.

در این نشست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز حضور داشتند، وضعیت امنیتی در افغانستان و روند اصلاحات اتخاذ شده توسط حکومت وحدت ملی مورد غور قرار گرفت.

در نشست امروز بر سه نکتۀ مهم فیصله صورت گرفت:

١ - ماموریت حمایت قاطع پس از سال ٢٠١٦ ادامه خواهد داشت

٢ – تمویل نیروهای امنیتی افغان تا سال ۲۰۲۰

٣ – تعهد برای مشارکت دراز مدت سیاسی و همکاری های عملی با افغانستان

پس از نشست امروز، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو گفت که "پیام پیمان اتلانتیک شمالی برای افغانستان واضح می باشد یعنی افغانستان تنها نخواهد ماند."

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی سازمان ناتو ضمن آن که فداکارهای نیروهای افغان را یک اصل مهم برای تامین صلح و ثبات در افغانستان خواند، اما اضافه کرد که "افغانستان هنوز هم با بی ثباتی و خشونت های جدی روبرو می باشد و به همین دلیل تعهدات ناتو از اهمیت زیاد برخوردار است و پلان اضافی برای روشن ساختن حضور ما در سال ٢٠١٧، در ماه های بعدی اتخاذ خواهد گردید."

سرمنشی ناتو: افغانستان را تنها تنیگذاریم
سرمنشی ناتو: افغانستان را تنها تنیگذاریم

در این نشست همچنان بر ادامۀ تعهدات مالی نشست شیکاگو تاکید صورت گرفت.

جامعۀ جهانی تا حال وعدۀ بیش از ٨٠٠ میلیون دالر کمک سالانه از سال ٢٠١٨ تا ٢٠٢٠ را به افغانستان داده است و ایالات متحده میگوید که ٣،۴٥ میلیارد دالر را در بودجۀ سال ٢٠١٧ اش پیشنهاد کرده است.

ناتو و کشور متحد با این سازمان همچنان وعده سپرده اند که بیش از ١١ هزار سرباز این سازمان، پس از سال ٢٠١٦ در چوکات ماموریت حمایت قاطع در افغانستان باقی خواهند ماند.

قرار است رهبری این ماموریت را کشور آلمان در شمال، ایتالیا در غرب، ترکیه در پایتخت و ایالات متحده در شرق و جنوب افغانستان بر عهده داشته باشند.

XS
SM
MD
LG