لینک های دسترسی

Breaking News

پیشرفت مذاکرات امریکا و چین در مورد تکنالوژی اطلاعات


رهبر چین از توافقات جدید با ایالات متحده ابراز خوشبینی کرد
رهبر چین از توافقات جدید با ایالات متحده ابراز خوشبینی کرد

ایالات متحده امریکا و چین در مذاکرات مربوط به امضای یک توافقنامه سازمان تجارت جهانی که تعرفه های تولیدات تکنالوژی عالی را حذف می کند، به دستآورد های چشمگیری نایل آمدند.

این توافق را بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا روز سه شنبه در بیجینگ اعلام کرد. آقای اوباما برای شرکت در نشست سازمان همکاری های اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام (APEC) روز دوشنبه وارد بیجنگ شد.

رئیس جمهور اوباما گفت که ایالات متحده و چین به یک تفاهمی رسیدند که منجر به مذاکرات وسیعتر در مورد گسترش 'توافق تکنالوژی اطلاعات سازمان تجارت جهانی' (ITA) خواهد شد.

این مذاکرات به خاطر اختلافات ایالات متحده و چین بر سر اینکه چه تولیداتی باید در توافقنامه گنجانده شود، در نومبر ۲۰۱۳ متوقف شده بود.

شی جین پنگ رئیس جمهور چین گفت که چارچوب جدید تجارت آزاد میان کشورهای حوزۀ آسیا- اقیانوس آرام یک تصمیم تاریخی بوده و روند همبستگی در سراسر منطقه را تقویت خواهد بخشید.

رئیس جمهور چین گفت" تصویب این پلان، نماد آغاز روند تأسیس حوزۀ تجارت آزاد آسیا و اقیانوس آرام است که بیانگر اعتماد به نفس و عزم و اراده اعضای گروه همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه به اقدام در راستای همبستگی اقتصادی در منطقه می باشد."

به دنبال نشست همکاری های اقتصادی کشورهای عضو گروه همکاری اقتصادی آسیا – اقیانوس آرام، روسای جمهور ایالات متحده و چین شام سه شنبه در یک ضیافت باهم ملاقات کردند و دیدار رسمی شان روز چهار شنبه خواهد بود.

قصر سفید گفته است که رهبران ایالات متحده و روسیه در حاشیۀ نشست سازمان همکاری های اقتصادی آسیا – اقیانوس آرام، در طول روز سه شنبه سه بار و در مجموع در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ملاقات کردند.

دیدار با رهبر روسیه

شورای امنیت ملی ایالات متحده گفته است که اجندای گفتگوی رئیس جمهور اوباما با ولادیمیر پوتین همتای روسی اش، بحث در مورد ایران، سوریه و اوکراین بود، اما جزئیات بیشتری ارائه نشده است.

ایالات متحده و روسیه با دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان به طور مشترک با ايران به منظور رسيدن به توافق جامع پيرامون برنامه هسته‌ یی تهران، و حصول اطمينان از اهداف صلح‌ آمیز آن، گفتگو می‌کنند.

ایالات متحده ضمن کمک به مخالفان حکومت سوریه اعلام کرده است که بشار الاسد، رئیس جمهور آن کشور رهبر مشروع نيست، در حالیکه روسیه به دولت اسد سلاح فروخته و قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر تحریم رژيم اسد را ویتو کرده است.

مواضع دو کشور همچنين در مورد اوضاع اوکراين در تضاد قرار دارد. ایالات متحده روسیه را متهم می‌کند که به جنگجویان جدایی‌ طلب کمک می ‌رساند و در پاسخ به اين اقدامات تحریم‌های اقتصادی را بر روسيه اعمال کرده است.

آخرين باری که اوباما و پوتین رودررو با يکديگر ملاقات کرده بودند، ماه گذشته بود. آن ملاقات حاشيه‌ یی بود و يک روز پس از نشست رهبران گروه هشت کشور صنعتی صورت گرفت.

رهبر روسیه در این نشست دعوت نشده بود و رهبران هفت کشور دیگر این گروه به دلیل واکنش نامناسب مسکو به اوضاع در اوکراین، نشست از پیش برنامه ریزی شدۀ این گروه را در مسکو لغو کردند.

قرار است بارک اوباما روز چهارشنبه برای شرکت در نشست آسین به برما سفر کند و سپس برای شرکت در نشست سران کشور های جی بیست به آسترالیا برود.

XS
SM
MD
LG