لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: استراتیژی امریکا در افغانستان درست است


رئیس جمهور ایالات متحده اخیراً با دفاع از استراتیژی نظامی ایالات متحده در افغانستان گفته است که این استراتیژی درست بوده و به تطبیق آن در افغانستان ادامه خواهد داد.

این اظهارات باراک اوباما در حالی صورت می گیرد که رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین امریکا کشور در کتاب خاطرات اش نوشته است که رئیس جمهور اوباما به استراتیژی نظامی در افغانستان باور ندارد.

ادعای رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین ایالات متحده در کتاب خاطرات اش مبنی بر باور نداشتن بارک اوباما، رئیس جمهور آن کشور به استراتیژی نظامی امریکا در افغانستان واکنش های مقامات امریکایی را بر انگیخته است.

رئیس جمهور اوباما در تازه ترین واکنش به اظهارات وزیر دفاع پیشین کابینه اش گفته "قسمیکه آقای گیتس گفته است، او و من و باقی اعضای تیم امنیت ملی من استراتیژی را برای افغانستان طرح نمودیم که یک استراتیژی درست بود و ما به تطبیق آن ادامه می دهیم."

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که با تطبیق این استراتیژی، ماموریت جنگی نیروهای امریکایی در افغانستان تا پایان سال جاری میلادی به پایان میرسد که او این موضوع را یک "خبر خوش" خواند.

روابط واشنگتن و کابل

این در حالیست که برخی کارشناسان بدین باور اند که اگر توافقنامه امنیتی دوجانبه بین کابل و واشنگتن به امضا نرسد و در فرجام ایالات متحده نیروهایش را تا پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان بیرون کند، ممکن القاعده و گروه های وابسته به آن مانند عراق دوباره به آن کشور هجوم برده و حاکمیت حکومت مرکزی را به آزمون بکشانند.

بروس رایدل، مشاور پیشین قصر سفید و رئیس پروژه استخبارات در انستیتوت پژوهشی بروکنگز در یک مقاله که در روزنامه "دیلی بیست" به نشر رسیده، گفته است که در صورت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و کاهش فشار بر پایگاه های القاعده در پاکستان، ممکن گروه القاعده در ظرف چند سال نه بلکه طی چند ماه دوباره توانایی اش را احیا نموده و امکان تکرار قضیه فلوجه در افغانستان به میان آید.

اما صفت الله صافی، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت با رد این ادعا می گوید که امکان ظهور مجدد القاعده در افغانستان محتمل نیست.

آقای ساپی به رادیو آشنا گفت "به باور ما احتمال ظهور مجدد القاعده در افغانستان بسیار ضعیف می باشد. توجه القاعده در سال های اخیر بیشتر به شرق میانه بوده است. نوعیت جنگ در افغانستان اصلاً مصلحتی بوده و در آن منافع منطقه یی مطرح می باشد."

آقای صافی همچنین افزود که در صورت خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، حکومت، نیروهای امنیتی و مردم آن کشور "اجازه تکرار سیناریوهای دهه ۱۹۹۰ میلادی" را نخواهند داد.

اختلاف نظر های داخلی

از سوی دیگر، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت افغانستان ضمن تایید ادعای رابرت گیتس مبنی بر مداخله مقامات امریکایی در روند انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ گفت که این بار مقامات امریکایی ضمانت های را جهت عدم مداخله در روند انتخابات ریاست جمهوری پیشرو به حکومت افغانستان ارایه نموده اند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین امریکا در کتاب خاطراتش ادعا نموده است که ریچارد هالبروک، نماینده ویژه پیشین ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان در پی برکناری رئیس جمهور کرزی از قدرت بود.

اما ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با رد ادعای مداخله مقامات امریکایی در روند انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دیروز گفت که کشورش از هیچ نامزد و یا جناح در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حمایت ننموده بلکه مردم افغانستان خود باید رهبری شان را انتخاب کنند.
XS
SM
MD
LG