لینک های دسترسی

Breaking News

نقش مسکو در سازوکار صلح و جنگ در افغانستان


پوتین بار ها از گسترش نفوذ تندروان در نزدیک مرز کشور های آسیای میانه اظهار نگرانی کرده است
پوتین بار ها از گسترش نفوذ تندروان در نزدیک مرز کشور های آسیای میانه اظهار نگرانی کرده است

نمایندۀ خاص رئیس جمهور روسیه، چند هفته پس از آن که سهم گرفتن کشورش را در پروسۀ صلح "آغاز یافته از سوی امریکا" رد کرد، امروز از طالبان خواست که با حکومت مرکزی در افغانستان به مذاکرات مستقیم بپردازند.

خبرگزاری انترفاکس به نقل از ضمیر کابلی، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور پوتین برای افغانستان ، نوشته که روسیه امیدوار است چنین مذاکرات عنقریب آغاز گردد. ظاهراً اشارۀ این مقام روس، به مذاکراتی است که در نتیجۀ نشست های پیهم چهارجانبه به شمول ایالات متحده، در نظر است هفتۀ اول ماه مارچ در پاکستان آغاز یابد.

به نقل از آژانس خبری انترفاکس، ضمیر کابلوف به روز چهارشنبه گفت: «ما از طالبان میخواهیم که این کار را بکنند، و امیدواریم که مذاکرات، هرچه زودتر آغاز یابد تا از آغاز یک فصل جدید جنگ، جلوگیری صورت گیرد.»

در عین زمان، امروز الکساندر مانتیتسکی سفیر فدراتیف روسیه در کابل، حین تحویل دهی ده هزار میل تفنگ نوع کلاشینکوف به محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان ، بر تداوم همکاری های روسیه با افغانستان تأکید کرد و همچنان تلاش های حکومت افغانستان در راستای تحکیم صلح را ستود و حمایت مسکو را در این راستا ابراز داشت.

آقای اتمر همکاری نظامی روسیه را بیانگر موقف مشترک دو کشور در رابطه با تهدیدات مشترک، منافع مشترک، و برنامۀ مشترک شان خواند.

امتناع از شرکت در پروسۀ مذاکرات

بر اساس یک گزارش نیویارک تایمز، ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص روسیه برای افغانستان ، در آغاز ماه فبروری گفته بود که "روسیه از پیوستن به هر آنچه واشنگتن آغاز میکند، دیگر خسته شده است" و در هیچ مذاکره ای میان طالبان و افغانستان ، تحت حمایت ایالات متحده، پاکستان، و چین، سهمی نخواهد گرفت.

ضمناً روسیه چندی قبل اذعان کرده بود که با مقامات طالبان تماس هایی برقرار ساخته، اما بعداً که وزارت خارجۀ افغانستان در این مورد خواستار وضاحت گردید، مسکو گفت که این تماس ها محدود بوده و با اهداف مبارزه علیه تندروان داعش در منطقه، مطابقت داشته است.

پس از سقوط رژیم طالبان، این نخستین باری بود که مقامات روس در رابطه با اوضاع افغانستان از برنامه های مشمول ایالات متحده حمایت نشان ندادند. قبل از آن، با وجود آن که روسیه و ایالات متحده در بسیاری از موارد بین المللی – از اوکراین گرفته تا بحران سوریه – اختلافاتی داشته و موضعگیری های متفاوت از همدیگر احراز کرده اند، اما وقتی سخن از مسایل افغانستان به میان میامد، منافع روی اهداف مشترک همکاری میکردند.

از در دسترس قرار دادن راه برا انتقال تدارکات به نیرو های ائتلاف در افغانستان گرفته، تا همکاری در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر، روسیه با ایالات متحده در افغانستان همسو بوده است. اما حذر کردن از اشتراک در پروسۀ صلح افغانستان و اظهار "خستگی" روسیه از همچو برنامه ها، نمایانگر آن است که همکاری های واشنگتن و ماسکو در افغانستان وارد یک مرحلۀ تازه ای شده است.

با وجود این هم، روسیه امروز در کنار تسلیم دهی سلاح به مقامات کابل، با اظهار امیدواری از آغاز هرچه زودتر مذاکرات صلح حکومت افغانستان با طالبان، و تشویق طالبان به شرکت در این مذاکرات نشان داد که هنوز به حکومت کابل خوشبین بوده و خواستار تقویت روابط با آن است.

XS
SM
MD
LG