لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی: عربستان نمی تواند جنایت خود را بپوشاند


حسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران

پس از حریق سفارت عربستان سعودی از سوی اعتراض کنندگان در تهران، تنش ها میان ایران و برخی از کشور های عرب رو به تشدید نهاده است. دولت کویت نیز سفیر خود را از ایران فراخواند و به جمع کشور هایی پیوست که در چند روز اخیر روابط خود را با ایران یا قطع، و یا کاهش داده اند.

قبل از این در پی قطع روابط دپلوماتیک میان ایران و عربستان سعودی، بحرین و سودان نیز اعلام داشتند که روابط دپلوماتیک خود را با ایران قطع می کنند و امارات متحدۀ عرب گفت که روابط اش را با ایران کاهش می دهد.

در همین حال حسن روحانی رئیس جمهور ایران با نشر یک اعلامیه در ویب سایت ریاست جمهوری آن کشور، در اشاره به اعدام نمر باقر النمر یکتن از روحانیون شیعه مذهب عرب و مخالف حکومت ریاض گفته است که عربستان سعودی با قطع روابط دیپلوماتیک با ایران یک اقدام غیر عادی را انجام داده و بدون شک که با این نوع اقدامات نمی تواند جنایت خود را بپوشاند.

آقای روحانی این سخنان را در حالی بیان داشت که عبدالله المعلمی نمایندۀ عربستان سعودی در ملل متحد گفت ریاض تنها زمانی روابط اش با تهران را از سرخواهد گرفت که ایران به مداخله اش در امور کشورهای دیگر خاتمه بخشد.

آقای المعلمی افزود: "ما ذاتاً دشمن ایران خلق نشده ایم. این تنها رفتار حکومت ایران است که به مداخلۀ خود در امور داخلی کشورهای دیگر، به خصوص کشورهای عربی و کشور ما ادامه می دهد و ما را مجبور به همچو تصمیم گیری میسازد."

اعتراضات ضد عربستان سعودی در تهران
اعتراضات ضد عربستان سعودی در تهران

عربستان سعودی روابط دیپلوماتیک خود با ایران در کمتر از یک روز پس از آن قطع کرد که مظاهره کنندگان در تهران در اعتراض به اعدام نمر باقر النمر، بر دو نمایندگی سیاسی آن کشور هجوم بردند.

پیشنهاد میانجیگری

حکومت پاکستان بروز تنش ها میان تهران و ریاض را یک خطر بزرگ به جهان اسلام خوانده و گفته است که برای حل این اختلافات آماده است تا میان ریاض و تهران نقش میانجی را بازی کند.

سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان امروز به پارلمان آن کشور بیان داشت که پاکستان به حیث یک عضو مهم سازمان کشورهای اسلامی و دوست عربستان سعودی و ایران کوشش خواهد کرد تا سبب تقویت روابط میان این دو کشور گردد.

آقای عزیز همچنان بیان داشت که پاکستان بخاطر یک پارچگی مسلمانان در این زمان پرآزمون، خواستار حل صلح آمیز این اختلافات می باشد.

به گفتۀ مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان، با درنظر داشت ادامۀ وضعیت ناخوشایند در شرق میانه، اختلافات میان سازمان کشورهای اسلامی و امت مسلمه برای صلح و ثبات منطقه خوب نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG