لینک های دسترسی

Breaking News

مبارزه با رویکرد طالبان؛ زنان افغان مدال افتخاری ریاست جمهوری کوزوو را دریافت کردند


شماری از فعالان حقوق زنان افغان می‌گویند که ویوسا عثمانی، رییس‌ جمهور کوزوو، مدال افتخاری ریاست‌ جمهوری این کشور را به زنان افغانستان اعطا کرده است.

مدینه دروازی و عارفه فاطمی دو مدافع حقوق زنان به نمایندگی از سایر زنان افغانستان این مدال را روز دوشنبه ۱۵ اپریل (۲۷ حمل) دریافت کردند.

مدینه دروازی، با فرستادن پیام صوتی به سایر زنانی که در برابر پالیسی‌های طالبان علیه زنان مبارزه می‌کنند، گفته است که این مدال متعلق به همه زنان افغان است.

او گفت: "مدالی که در کوزوو نظر به مبارزات زنان در افغانستان به ما اختصاص داده شد و ما آن را دریافت کرده ایم، نه متعلق به من است، نه به عارفه و نه به هیچ کسی که در اینجا حضور داشته، این مدال متعلق به تک تک زنان افغانستان است، چه کسی که مبارزه کرده و چه کسی که در خانه بوده".

عارفه فاطمی، فعال دیگر حقوی زنان نیز در صفحۀ فیسبوک‌اش نوشته است که این مدال با حضور رییس جمهور کوزوو و روسای جمهور چندین کشور و فعالان حقوق بشر به زنان افغانستان اعطا شد.

این مدال در حاشیۀ نشست زنان، صلح و امنیت که در کوزوو جریان دارد، به زنان افغانستان داده شده است.

به نقل از برخی رسانه‌ها، رییس جمهور کوزوو در مراسم اعطای این مدال گفته که مردم و حکومت آن کشور از مبارزات زنان افغان حمایت می‌کنند. اما ریاست جمهوری کوزوو هنوز در مورد اهدای این مدال به زنان افغانستان چیزی نگفته است.

مدال افتخاری در حالی به زنان افغانستان اعطا شده که به گزارش بخش زنان ملل متحد، این کشور از رهگذر حقوق بشری، عقب‌گرد کرده و از نظر جنسیت عقب‌مانده‌ترین کشور در جهان است.

بخش زنان ملل متحد گفته است که تقریباً هر ماه در افغانستان برای حذف زنان از اجتماع، یک فرمان جدید صادر می‌شود.

دیدبان حقوق بشر نیز اخیراً گفته است که طالبان یکی پس از دیگری سیاست‌های توهین‌آمیز را علیه زنان و دختران اتخاذ کرده و به دلیل اینکه جامعه بین‌المللی آنان را پاسخگو قرار نداده است، به این حد رسیده اند.

حکومت طالبان که بار دیگر در ماه اگست سال ۲۰۲۱ بر افغانستان حاکم شد، بیش از ۸۰ فرمان را به هدف اعمال محدودیت بر زنان و دختران صادر کرده است. این فرمان‌ها از ختم تحصیل دختران در مکاتب متوسطه و لیسه و دانشگاه آغاز و تا ممنوعیت بر کار زنان و ممنوعیت حضور زنان در اماکن عامه مانند پارک‌ها، ورزشگاه‌ها، حمام‌های زنانه، آرایشگاه‌ها و منع سفر بدون همراه محرم، می‌انجامد.

مدافعان حقوق زن نیز، عملکرد حکومت طالبان را که زنان و دختران را در افغانستان هدف قرار داده است، آپارتاید جنسیتی تلقی می‌کنند و از جامعه بین‌المللی خواهان عدم تعامل با حکومت طالبان و به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان شده اند.

در همین حال، شماری از جنبش‌های اعتراضی زنان در داخل و خارج افغانستان، نهادهای حقوق بشر، فعالان حقوق زن و مدافعان حقوق بشر روند دادخواهی را زیر نام "کارزار جهانی علیه آپارتاید جنسیتی تا به رسمیت‌شناسی رژیم آپارتاید" راه‌اندازی کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG