لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان مسوول یک رادیوی محلی را در دایکندی به یک سال حبس محکوم کردند


سلطان‌علی جوادی، مسوول رادیو نسیم در دایکندی
سلطان‌علی جوادی، مسوول رادیو نسیم در دایکندی

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که محکمۀ ابتدایی طالبان در دایکندی، سلطان علی جوادی، مدیر مسوول رادیوی خصوصی نسیم را در این ولایت به یک سال زندان محکوم کرد.

این مرکز ناوقت سه شنبه ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) با نشر اعلامیه‌ای ضمن ابراز نگرانی خواستار تجدید نظر در این حکم و آزادی جوادی شده است.

بر اساس معلومات مرکز خبرنگاران افغانستان، طالبان جوادی را به "تبلیغات" علیه حکومت این گروه و "جاسوسی برای کشورهای خارجی و کافر" محکوم کرده اند.

اما مرکز خبرنگاران افغانستان با غیرقابل قبول خواندن و غیرشفاف بودن روند محاکمۀ جوادی گفته است: "حکم ابتدایی یک سال زندان برای سلطان علی جوادی مدیر مسوول رادیو نسیم بدون حضور وکیل مدافع صورت گرفته و روند محاکمه آن نیز غیر شفاف بوده است."

این در حالی است که به تاریخ ۲۴ سپتمبر (دوم میزان) سلطان علی جوادی، سیف الله رضایی و مجتبی قاسمی دو گزارشگر رادیو نسیم به اتهام باز نشر برنامه‌های رادیو آزادی و تبلیغات علیه اداره طالبان به اداره استخبارات دایکندی احضار شدند.

اداره استخبارات طالبان در آن زمان این رادیو را بستند و مسوول و دو گزارشگر آن را تا شام همان روز برای چند ساعت تحت بازجویی قرار دادند.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است: "این سه کارمند رادیو نسیم دوباره در هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) از سوی استخبارات [طالبان] بازداشت شدند که مجبتی قاسمی شش روز، سیف‌الله رضایی ۱۱ روز و سلطان علی جوادی ۱۷ روز در بازداشت بودند. اطلاعات مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که زمینه آزادی این سه خبرنگار بعد از ارایه ضمانت فراهم شد".

یک منبع محلی به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که این حکم نهایی نیست و مدیر مسوول رادیو نسیم می‌تواند درخواست تجدید نظر ارایه کند.

طالبان هنوز در خصوص روند محاکمهٔ جوادی چیزی نگفته اند.

علاوه بر این، استخبارات طالبان در قندهار عبدالرحیم محمدی، خبرنگار تلویزیون تمدن را نیز بازداشت کرده است.

منابع به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته اند که این خبرنگار محلی نه روز پیش به اداره استخبارات طالبان احضار شد و از آن زمان تا اکنون از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه‌ای با نگرانی از بازداشت محمدی، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او شده است.

تا اکنون مقامات طالبان در قندهار در مورد وضعیت این خبرنگار و دلیل بازداشت و تحقیق از وی چیزی نگفته اند.

اعلامیه گفته است: "مرکز خبرنگاران افغانستان در عین حال از اداره محلی می‌خواهد هر گونه شکایت از این خبرنگار را بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی و از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای پیگیری کنند".

این در حالی است که بر اساس آمار سازمان گزارشگران بدون مرز، از آغاز سال روان میلادی تا اکنون یک خبرنگار در افغانستان کشته شده و طالبان سه تن دیگر را زندانی کرده اند.

طالبان پس از اگست ۲۰۲۱ محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده اند.

ممنوع بودن نشر موسیقی در رسانه‌ها، منع حضور زنان در نمایشنامه‌های تلویزیونی و منع نشر فلم و سریال، تفکیک زنان و مردان در رسانه‌ها و ممنوعیت مصاحبه زنان با مردان و یا مردان با زنان، وضع محدودیت برای مصاحبه با مخالفان و منتقدان طالبان، ممنوعیت برگزاری کارگاه‌های آموزش خبرنگاری مختلط زنان و مردان، ممنوعیت کار با رسانه‌های ممنوعه – رسانه‌های افغان یا خارجی که جواز نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان را نداشته باشند – از دیگر دستورالعمل‌های طالبان برای رسانه‌ها و خبرنگاران است.

همچنان ممنوع شدن پخش برنامه‌های تلویزیون‌های بین‌المللی در افغانستان، وضع محدودیت در نشر اعلان‌های تجارتی با محتوای سیاسی، امنیتی و اجتماعی و خودداری رسانه‌ها از نقد کارکرد مسوولان طالبان، از دستورالعمل‌های دیگر حکومت طالبان در راستای محدودیت فعالیت رسانه‌ای است.

گروه

XS
SM
MD
LG