لینک های دسترسی

Breaking News

یان کوبیش: اعلان نتایج انتخابات شاید بحران بیآفریند


مدت ماموریت یان کوبیش در افغانستان بزودی به پایان می رسد
مدت ماموریت یان کوبیش در افغانستان بزودی به پایان می رسد

یان کوبیش، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، هشدار داده است که اعلان نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری شاید منجر به بروز جنگ در افغانستان شود.

آقای کوبیش که شام پنجشنبه از طریق ویدیوتلیفون از کابل با اعضای شورای امنیت در نیویارک صحبت می کرد گفت که هردو نامزد ریاست جمهوری خود را برنده انتخابات می دانند.

کوبیش گفت "اگر تا زمان تایید نتایج توافقی حاصل نشود، حرکت های نوی شکل خواهد گرفت که توان ایجاد ابهام بیشتر و حتی جنگ را خواهد داشت. زمان باقی مانده کوتاه است – و با این گفته منظورم یک یا دو روز است."

این آخرین نطق یان کوبیش بحیث نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان بود که در آن او از نقش این نهاد در تفتیش گسترده ای تمام آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ستایش نمود.

آقای کوبیش گفت که یگانه راه برای جلوگیری از جنگ داخلی و بحران، ایجاد حکومت وحدت ملی است – اصلی که هر دو نامزد به آن تعهد نموده اند اما در جزئیات روی آن به توافق نرسیده اند.

این دیپلمات سلواکیای الاصل مشخص نکرد که در صورت بروز جنگ در افغانستان، کدام گروهای با هم درگیر خواهند شد اما گفت افغانهایی که مصائب جنگ های داخلی دههء نود را دیده اند از آیندهء کشورشان به شدت نگران اند.

هشدار نماینده سازمان ملل در حالی بیان می گردد که کمیسیون مستقل شکایات انتخابات افغانستان عصر پنجشنبه نتایج بررسی های این نهاد در باره شکایات انتخاباتی را به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاد. با این کار، روند انتخابات جنجالی افغانستان به آخرین مرحله ای پیش از اعلان نهایی رسید.

ستاد اشرف غنی احمدزی، نامزدی که در نتایج مقدماتی بیشترین رای را از آن خود کرده بود، بر اعلان بلادرنگ نتایج نهایی انتخابات تاکید ورزیده است.

ستاد عبدالله عبدالله، نامزد پیشتازر دور نخست انتخابات، اما هشدار داده است که اعلان نتایج نهایی عبور از "خط سرخ" خواهد بود. هواداران این ستاد در گذشته از اعتراضات گسترده و حتی اشغال تاسیسات دولتی، هشدار داده بودند.

XS
SM
MD
LG