لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: احتمال برگزاری دور دوم انتخابات وجود ندارد


آقای عبدالله می گوید که از تشکیل حکومت ائتلافی آگاه نیست.
آقای عبدالله می گوید که از تشکیل حکومت ائتلافی آگاه نیست.

عبدالله عبدالله گفت که پس از اعلان نتایج انتخابات معلوم خواهد شد که آیا تقلب صورت گرفته است یا خیر.

عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری افغانستان در گفتگوی ویژه با صدای امریکا گفت که احتمال بسیار زیاد وجود دارد که به دور دوم انتخابات ضرورت نباشد و نتایج انتخابات در دور نخست نهائی شود.

پیش از این رسانه های محلی و بین المللی از قول آقای عبدالله و اشرف غنی احمدزی، نامزد دیگر ریاست جمهوری افغانستان گزارش داده بودند که هر یک ادعای کسب بیشتر از پنجاه در صد انتخابات شانزدهم حمل را کرده بودند.

اندکی پس از آن کمیسیون های انتخاباتی – کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی – به اضافۀ ماموریت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان یا یوناما از نامزدان خواست تا از پیشداوری در مورد نتایج انتخابات پرهیز کرده و منتظر اعلان نتایج از سوی نهاد های انتخاباتی باشند.

تقریباً اکثر نامزدان ریاست جمهوری اندکی پس از تکمیل روند رایدهی از بروز تخلفات و تقلبات انتخاباتی سخن گفتند. کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز اعلام داشت که بیشتر از ۳۰۰۰ شکایت را دریافت کرده است.

تعیین شفافیت پس از نتایج
عبدالله: احتمال برگزاری دور دوم انتخابات وجود ندارد
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:28 0:00

آقای عبدالله گفت در صورتیکه نتایج انتخابات شفاف و عادلانه باشد، آنرا می پذیرد. او افزود که پس از اعلان نتایج انتخابات روشن می شود که آیا تقلب صورت گرفته است یا خیر.

به گفتۀ آقای عبدالله در مقایسه با انتخابات پیشین که توأم با مشکلات فراوان بود، تا همین دم که صحبت می کند از تقلب تا حد زیادی جلوگیری شده است.

اندکی پس از برگزاری انتخابات، خبر هایی نیز نشر شد که گویا یک حکومت ائتلافی میان دو نامزد پیشتاز تشکیل خواهد شد. اما آقای عبدالله در مورد تشکیل حکومت ائتلافی ابراز بی اطلاعی کرد.

از سویی هم سازمان انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان اعلام کرد که ناظرین آن نهاد بیش از ۷۰ در صد محلات رایدهی را در روز انتخابات نظارت نموده و بیشتر از ۱۱ هزار مورد تخطی، ناهنجاری و مشکلات را ثبت کرده است. اما به گفتۀ نادر نادری، رئیس این نهاد، تخطی ها به پیمانه یی گسترده نیست که مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرد.

هم اکنون کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان سرگرم رسیدگی به بیش از ۱۵۰۰ مورد شکایت مستند انتخاباتی استند که حدود نصف آن به خود کارمندان کمیسیون انتخابات نسبت داده می شود.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که نتایج قسمی انتخابات تا یک یا دو روز آینده اعلان خواهد شد. بر اساس تقویم انتخابات افغانستان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ چهارم ثور و نتایج نهایی به تاریخ ۲۴ ثور اعلان خواهد شد.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG