لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگاران: مصوونیت کاری و بیمه می خواهیم


جنازۀ مولاداد یعقوبی به خاک سپرده شد
جنازۀ مولاداد یعقوبی به خاک سپرده شد

خبرنگاران ولایت هرات‌ در مراسم خاکسپاری مولا داد یعقوبی، خبرنگار افغان، از حکومت وحدت ملی خواستار تصویب قوانینی شدند که مصوونیت کاری و حق بیمۀ خبرنگاران را تضمین کند.

آنان همچنان با اشاره به درگذشت یعقوبی گفتند که بی پروایی نهاد های حامی خبرنگاران باعث وخامت و کمرنگی روزافزون وضعیت خبرنگاران و کار رسانه یی در افغانستان شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:32 0:00
لینک دانلود

مولاداد یعقوبی - صدای عدالت خواهی که خاموش شد - همواره جوانان و تمام مردم افغانستان را به کنار گذاشتن تعصبات قومی و ملیتی فراخوانده و آن را مایۀ زیان به مردم و کشورش می خواند.

جسد این خبرنگار ۲۹ ساله افغان که سالها در راستای اطلاع رسانی به مردم از طریق شبکه تلویزیونی آریانا و خبرگزاری پژواک فعالیت نمود، امروز با حضور خبرنگاران حوزۀ غرب افغانستان و مسئولان محلی هرات به آغوش خاک سپرده شد.

مولاداد یعقوبی به دلیل فقر و وضعیت نابسامان اقتصادی نتوانسته بود از هشت ماه به این سو به شکل درست به درمان خود بپردازد. موضوعی که دامنگیر شمار زیادی از خبرنگاران افغان است و مرگ این همکار جوان شان بیشتر از هر زمان دیگر آنها را نگران ساخته است.

فواد احمدی همکار مولاداد یعقوبی در تلویزیون آریانا می گوید که فقر یگانه دلیل مرگ یعقوبی بود. او اضافه می کند که این خبرنگار جوان برای درمان خود پول نداشت و موضوع را از دوستان و نزدیکان خود نیز پنهان نگهداشته بود تا اینکه بیماری اش بی درمان و مرگ اش حتمی شد.

درگذشت یعقوبی ثابت کرد که خبرنگاران از رهگذر اقتصادی ضعیفترین مردم در افغانستان اند. خبرنگاران غرب افغانستان در جریان مراسم خاکسپاری یعقوبی، از عملکرد نهادهای حامی رسانه ها و خبرنگاران به شدت انتقاد کردند.

ولی محمد حدید یک تن از خبرنگاران حوزه غرب،‌ با انتقاد از کارکرد نهاد های مدافع خبرنگاران در سالهای گذشته، این نهاد ها را متهم می کند که به جای توجه به حل مشکلات اساسی اصحاب رسانه ها به زراندوزی پرداخته اند.

حدید می گوید که تنها در ۱۳ سال گذشته بیش از ۵۰ خبرنگار در حوادث مختلف در افغانستان کشته شده است، اما به گفتۀ وی نهاد های خبرنگاری متأسفانه که جز تامین منافع خود شان، هیچ کاری را برای خانواده ها و بازماندگان این خبرنگاران انجام نداده اند.

محی الدین نوری، مسئول هفته نامه افغانستان امروز نیز نبود بیمه صحی و مصوونیت کاری برای خبرنگاران را دو مشکل اساسی آنها در جامعه رسانه یی افغانستان می خواند.

آقای نوری از رئیس جمهور و شورای ملی افغانستان می خواهد که قوانینی را به تصویب برسانند که متضمن مصوونیت شغلی خبرنگاران باشد تا آنان به دور از احتیاج در یک فضای امن صدای عدالت را بلند کنند.

نگرانی خبرنگاران از نداشتن بیمه و امنیت کاری در حالی مطرح میشود که در ۱۳ سال اخیر میلیون ها دالر از جانب جامعه جهانی برای حمایت از جامعه رسانه یی به نهادهای حمایت کننده از خبرنگاران در افغانستان سپرده شده است.

XS
SM
MD
LG