لینک های دسترسی

Breaking News

شمارش آرا از یک آزمون دیگر گذشت


امضاء در برگه های رای دهی، مورد اعتبار خوانده شده است
امضاء در برگه های رای دهی، مورد اعتبار خوانده شده است

اختلاف نظر در باره امضاء یا نشان شست رای دهندگان در برگه های رای دهی، روند تفتیش را مؤقتاً متوقف ساخت.

مسوولین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته اند که روند تفتیش و بازشماری برگه های رای دهی، که بنابر اختلاف نظر میان ناظرین دو نامزد ریاست جمهوری متوقف گردیده بود، عصر یکشنبه دوباره از سر گرفته شد.

موجودیت امضاء و نشان شست رای دهندگان در برگه های رای دهی و اینکه آیا چنین برگه ها مورد اعتبار است یا نه، موضوع مورد اختلاف میان دو ستاد بود.

عبدالرحمان هوتکی، معاون کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که تفتیش و بازشماری برگه ها عصر روز یکشنبه دوباره آغاز شد.

آقای هوتکی گفت "قبلا امضا مورد اعتبار نبود ولی امروز تیم های تخنیکی هر دو ستاد انتخاباتی با نماینده ملل متحد نشستی داشتند و این موضوع را حل ساختند که امضا قابل قبول است."

روند تفتیش برگه های رای دهی، بعد از ساعت چهار روز شنبه متوقف شد و تا بعد از ظهر روز یکشنبه ادامه یافت.

اختلافات معمولی

نهادهای ناظر روند تفتیش و بازشماری برگه ها گفتند که اختلاف نظر میان دو ستاد در باره چگونگی روند تفتیش، امر طبیعی است و نباید در مورد آن نگران بود.

شاه محمد مل، عضو سازمان دیدبان انتخابات افغانستان گفت "مشکلات خرد و ریزه دیگر هم در آینده بروز خواهد کرد، برای این میکانیزم هم تعین شده، متخصصین هم است، نماینده های سازمان های معتبر بین المللی ناظر هم است، نهاد های ناظر داخلی هم است، ما پیش بینی موارد اختلافی آینده را هم می کنیم."

مسوولین کمیسیون انتخابات می گویند که پروسه انتقال صندوق های رای از ولایات به مرکز ادامه دارد و به شمول کابل تا کنون حدود ۸۶۸۰ صندوق رای از ولایات غزنی، میدان وردک، بلخ، هلمند، هرات، و کندهار به دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات انتقال یافته که شامل این آرا می شود.

کل آرای انتخابات نزدیک به ۲۳ هزار صندوق است.

مقام ها درکمیسیون مستقل انتخابات گفتند که از آغاز روند پروسه تفتیش تا شام روز یکشنبه، ۴۳۵ صندوق برگه های رای تفتیش شده بود.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون ۵۵۹ ناظر هر دو ستاد انتخاباتی کارت اعتبار را برای نظارت از پروسه تفتیش آرا دریافت کرده اند، همچنان ۳۰۷ مشاهد ملی و ۲۸۲ مشاهد و ناظر بین المللی تا کنون کارت های نظارت را از کمیسیون مستقل انتخابات دریافت کرده اند.

XS
SM
MD
LG