لینک های دسترسی

Breaking News

تنها ۲۰ درصد مرزهای افغانستان پاسبانی می شود - علومی


وزیر داخلۀ افغانستان ناکامی پولیس را در جلوگیری از مرگ فرخنده تایید کرد
وزیر داخلۀ افغانستان ناکامی پولیس را در جلوگیری از مرگ فرخنده تایید کرد

وزیر امور داخلۀ افغانستان می گوید که تنها ۲۰ درصد مرز های افغانستان از سوی قوای سرحدی افغان پاسبانی می شود و ۸۰ درصد مرز ها باز است.

نور الحق علومی روز دوشنبه به نمایندگان مردم در ولسی جرگۀ افغانستان گفت که پیشنهادات خود را در مورد تشکیل ادارات چهارگانۀ پولیس به رهبران حکومت وحدت ملی پیشکش کرده است.

آقای علومی گفت که در تشکیلات پولیس سرحدی به گونۀ کامل تغییر باید طوریکه هم از نظر ساختار و هم از نظر استقرار قوا موثریت داشته باشد. او افزود که در برخی حصص پاسگاه های پولیس سرحدی ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر دور از مرز قرار گرفته است.

وزیر داخلۀ افغانستان گفت که مشکل نبود پوسته های پولیس سرحدی نه تنها در مرز هایشمال شرقی و جنوب شرقی افغانستان وجود دارد بلکه در سایر حصص نیز دیده می شود.

به دلیل تراکم کار ها شورای امنیت ملی افغانستان تا کنون در مورد تغییر در تشکیلات پولیس سرحدی تصمیم نگرفته است، اما به گفتۀ آقای علومی پیشنهادات وزارت امور داخله در این مورد به گونۀ شفاهی از سوی رهبران حکومت وحدت ملی پذیرفته شده است.

گروگانان بی سرنوشت

اعضای ولسی جرگۀ افغانستان همچنان در مورد سرنوشت ۳۱ مسافر ربوده شده در مسیر شاهراه کابل-کندهار و رویداد کشته شدن فرخنده، یک دختر جوان توسط مردان خشمگین در کابل، از وزیر داخله خواستار معلومات شدند.

زنان افغان با شکستن تابو برای نخستین بار روز گذشته جسد فرخنده را بردوش کشیده و به خاک سپردند
زنان افغان با شکستن تابو برای نخستین بار روز گذشته جسد فرخنده را بردوش کشیده و به خاک سپردند

آقای علومی گفت که تا کنون در پیوند با قضیۀ کشته شدن فرخنده ۱۳ نفر بازداشت شده و نیز وظایف ۱۳ منسوب پولیس به تعلیق در آمده است. او تایید کرد که پولیس در مهار ساختن این رویداد ناکام بوده است.

در مورد سرنوشت گروگانان ولایت زابل، آقای علومی گفت که حکومت تا این دم آرام ننشسته و عملیات نظامی را برای رهایی آنان انجام داده است، اما به گفتۀ وی محل نگهداری گروگانان در حال تغییر است و نیرو های امنیتی نیز به خاطری که به گروگانان آسیب نرسد، محتاطانه عملیات می کنند.

وزیر امور داخلۀ افغانستان گفت که ناآرامی در افغانستان افزایش یافته است. او گفت که دلیل آن تحویلدهی مسوولیت های امنیتی به سربازان افغان، سوق و ادارۀ عملیات از سوی نیرو های افغان و سهم نداشتن نیرو های خارجی در عملیات جنگی می باشد.

وزیر داخلۀ افغانستان همچنان گفت که نیرو های امنیتی افغان به ویژه پولیس وسایل خنثاسازی ماین در دسترس ندارند که به گفتۀ وی این حالت سبب افزایش تلفات اردو و پولیس شده است.

آقای علومی ابراز امیدواری کرد که در سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی افغانستان به ایالات متحده امریکا در مورد فراهم آوری این تجهیزات و وسایل به نیرو های افغان مساعدت هایی صورت گیرد.

وزیر داخلۀ افغانستان ضمن اشاره به ناکارآیی و فرسودگی سلاح و تجهیزات فراهم شده به پولیس افغان از کشور هایی خارجی گفت که به زودی سربازان پولیس نیز مانند اردو تسلیح و تجهیز خواهند شد.

XS
SM
MD
LG