لینک های دسترسی

Breaking News

پلان پنج سالۀ امنیتی حکومت افغانستان ترتیب شد


در پلان جدید تهدیدات و تدابیر رسیدگی به آن مشخص شده است.
در پلان جدید تهدیدات و تدابیر رسیدگی به آن مشخص شده است.

ریاست جمهوری افغانستان می گوید که در پلان امنیتی و جنگی آن کشور، کسانیکه بر ضد نظام و مردم افغانستان می جنگند، دشمن قلمداد شده اند.

دواخان مینه پال یکی از معاونین سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که در این پلان نظامی تمام تهدیدات برای پنج سال آینده شناسایی شده و تدابیر برای رسیدگی به آن نیز مشخص شده است.

آقای مینه پال در صحبت با صدای امریکا گفت که در این پلان نظامی، دشمن، جنگ و چگونگی ختم جنگ نیز تعریف شده است.

همزمان با طرح ستراتیژی جنگ و تعریف دشمن، حکومت افغانستان برای گفتگوهای صلح با مخالفان مسلح دولت تلاش دارد.

آقای مینه‌پال با حمایت از حضور حزب اسلامی در گفتگوهای صلح گفت که مذاکرات در اولویت کار دولت افغانستان قرار داد؛ اما به گفتۀ وی کسانی که حاضر به مذاکره نیستند، با نیروهای امنیتی افغان طرف خواهند بود.

در همین حال جنرال قدم‌شاه شهیم لوی درستیز قوای مسلح افغانستان نیز امروز در نشست خبری گفت که در شرایط کنونی، ایجاد طرح امنیتی پنج‌ساله، برای تأمین ثبات پایدار و اطمینان بیشتر مردم نیاز است.

او گفت "به خاطر جلب کمک‌های دوستان بین‌المللی، قرار است کنفرانس‌وارسا، بروکسل و ناتو را در پیشرو داریم، ما پلان پنج‌ساله خود را آماده کردیم، زمانی که در کنفرانس وارسا شرکت می‌کنیم باید یک طرح و پلان مشخصی را به دوستان و شرکای بین‌المللی خود ارائه بکنیم."

شورای امنیت ملی افغانستان در کنار تصویب طرح پنج‌ساله امنیتی، برنامه یک ساله عملیاتی نیروهای امنیتی افغان را نیز روز سه شنبه تصویب کرد.

هرچند جنرال شهیم می‌پذیرد که امسال نیز مثل سال پار برخی مناطق شاهد ناامنی و حملات هراس‌افگنی خواهد بود، اما اطمینان داد که عملیات شفق در چوکات پلان یکساله، در برابر مخالفین مسلح مؤفقانه پیش خواهد رفت.

نگرانی‌ها

از سوی دیگر وزارت دفاع افغانستان حمایت از مخالفین مسلح از آن سوی خط دیورند و راکت پراگنی‌های پاکستان را مشکل بزرگ می‌داند.

جنرال شهیم به شوراهای کویته، پشاور و میرانشاه اشاره کرد و این شوراها را مراکز رهبری جنگ در افغانستان خواند. او با آنکه پاکستان را همسایۀ بد خطاب کرد؛ اما از آن کشور خواست قبل از این که خشم مردم و اردوی ملی افغانستان برانگیخته شود، به حمایت از مخالفین مسلح و راکت‌پراگنی‌هایش خاتمه دهد.

او گفت "شورای کویته، میرانشاه و پشاور، شورهایی است که عملاً آنجا به صفت یک پایگاه استفاده می‌شود، حتا اعلامیه‌های مطبوعاتی شان را، جلسات بزرگ – به زعم خودشان بیعت شان را - در مراکز عمده کشور دوست و همسایه ما پاکستان می‌گیرند، چیزی که روشن است و احتیاج به معلومات استخباراتی ندارد، همۀ دنیا این مسأله را می‌فهمند که آنها در آنجا مرکز دارند."

لوی درستیز قوای مسلح افغانستان همچنان افزود که عملیات بهاری طالبان (عملیات عمری) نسبت به گذشته متفاوت است؛ زیرا عملیات‌ سال‌های گذشته از مرکز واحد رهبری این گروه اعلام می‌شد؛ اما امسال شورای نظامی آنان این اعلامیه را صادر کرده است.

به باور جنرال شهیم این مسأله نشان می‌دهد که گروه طالبان وحدت رهبری و انسجام را از دست داده اند.

طالبان روز گذشته با نشر اعلامیۀ از آغاز عملیات عمری خبرداده گفتند که جنگجویان آن گروه در این عملیات تاسیسات دولتی افغانستان را هدف قرار خواهند داد.

XS
SM
MD
LG