لینک های دسترسی

Breaking News

حکمتیار از پیش شرط کلیدی اش برای مصالحه، صرف نظر کرد


حزب اسلامی: خروج نیروهای خارجی از افغانستان پس از این "شرط" این حزب نه بوده بلکه "هدف" این گروه خواهد بود
حزب اسلامی: خروج نیروهای خارجی از افغانستان پس از این "شرط" این حزب نه بوده بلکه "هدف" این گروه خواهد بود

امین کریم یکی از اعضای حزب اسلامی، به اسوشیتد پرس گفته است که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی دیگر بر خروج کلی نیروهای خارجی از افغانستان منحیث پیش شرط مصالحه، تأکید نمی کند.

امین کریم افزوده است که خروج نیروهای خارجی از افغانستان پس از این "شرط" حزب اسلامی نه بوده بلکه "هدف" آن گروه خواهد بود.

او گفته است که اعضای این حزب اکنون شرط نداشته بلکه بر اساس اصول مصالحه خواهند کرد.

رئیس هیئت اعزامی حزب اسلامی افزوده که گلبدین حکمتیار در تلاش معاملۀ تقسیم قدرت با حکومت کابل نبوده، بلکه این گروه خواستار صلح و تأمین اصول می باشند.

گلبدین حکمتیار که از سوی ایالات متحده امریکا، دهشت افگن جهانی مشخص شده و سازمان ملل متحد هم او را در فهرست سیاه قرار داده است، سال گذشته گفته بود که تا خروج کلی نیروهای خارجی از افغانستان، با حکومت آن کشور مصالحه نخواهد کرد.

موقف گیری تازۀ گلبدین حکمتیار ممکن رهبران طالبان را نیز با سؤالاتی روبرو سازد.

طالبان به مانند گلبدین حکمتیار از دیر زمان گفته اند که برای خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان به مقاومت خود ادامه خواهند داد.

امین کریم گفته است که "ما اطمینان داریم که اگر حزب اسلامی با حکومت به یک توافق صلح دست پیدا کند، این کار درب را برای گروه های دیگر به شمول طالبان باز خواهد کرد" و اضافه کرده است که اگر حزب اسلامی تحت رهبری گلبدین حکمتیار به یک موافقه برسد، هیچ دلیل دیگر وجود نخواهد داشت که طالبان بجنگند.

ریاست جمهوری افغانستان، تصمیم گلبدین حکمتیار را ستوده و گفته است که این اقدام ممکن باعث کاهش خشونت ها در افغانستان شود.

XS
SM
MD
LG