لینک های دسترسی

Breaking News

موارد قتل زنان در هرات افزایش یافته است


از آغاز سال روان ۳۷ مورد قتل زنان در هرات ثبت شده است
از آغاز سال روان ۳۷ مورد قتل زنان در هرات ثبت شده است

مسوولان ریاست امور زنان ولایت هرات از افزايش قتل زنان در آن ولايت ابراز نگرانی كرده می گويند که عملکرد ضعیف نهادهای اطلاع رسان باعث شده است تا نوعیت خشونت عليه زنان در آن ولایت تغییر يابد.

اما آگاهان مسایل حقوقی عدم تطبیق درست قانون بر مجرمین و نبود امنيت در مناطق دوردست را دلیلی بر افزایش قتل زنان در هرات عنوان می کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:47 0:00

مبارزه با خشونت عليه زنان در افغانستان طی سالهای اخير به يكی از چالش های بزرگ فرا روی دولت این کشور و جامعه جهانی مبدل شده است.

به هر اندازه که تلاش نهاد های دولتی و غیردولتی برای محو خشونت با زنان بیشتر شده است، با آهنم آمار خشونت با زنان گراف صعودی داشته است. اينبار خشونت علیه زنان با چهرۀ جدید نگرانی مقام های محلي در هرات را برانگیخته است.

محبوبه جمشيدی سرپرست امور زنان ولايت هرات از تغییر نوعیت خشونت علیه زنان در این ولایت از موارد لت و کوب و خودسوزی به قتل خبر می دهد.

خانم جمشیدی می گوید که از آغاز سال روان تا به حال ۳۷ مورد قتل زنان را در این ولایت ثبت کرده اند که در مقایسه با سال گذشته افزایش آمار را نشان می دهد.

سارنوال ماری میهن یار رییس سارنوالی منع خشونت ولایت هرات نیز این موضوع را تایید کرده می گوید که از آغاز سال روان خورشیدی تا کنون ۲۶۳ مورد خشونت علیه زنان در آن ولایت ثبت شده است که بیشتر آن از مناطق دوردست و روستایی است.

خانم میهن یار عواملی چون، فقر ، ازدواج های اجباری و زیرسن و اطلاع رسانی نادرست از سوی نهادهای کمک کننده را دلیلی بر افزایش خشونت ها در این ولایت عنوان می کند.

اما گلثوم صدیقی حقوقدان می گوید که نبود ادارات موثر تنفیذ قانون، عدم تطبیق قانون و محاکمه عاملان خشونت دلیل عمده شدت یافتن قتل های زنان در ولایت هرات است.

خانم صدیقی میگوید شدت یافتن نا امنی در مناطق دوردست این ولایت باعث شده است که حتا شماری از واقعات قتل زنان رسمی نشود و تحت بررسي مقام های امنیتی قرار نگيريد.

روز گذشته نیز یک زن ۳۰ ساله به همراه دو دختر خردسالش در ولایت هرات با ضربات چاقو به نواحی سر و گردن به قتل رسیدند.

نگرانی از افزایش خشونت علیه زنان در حالی شدت می گیرد که تنها شش روز به هشتم مارچ روز جهانی زن فرصت باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG