لینک های دسترسی

Breaking News

داعش تهدید به تخریب زندانهای عربستان کرد


داعش حاکمیت عربستان سعودی را مستبد توصیف کرده است.
داعش حاکمیت عربستان سعودی را مستبد توصیف کرده است.

در پی اعدام ۴۷ نفر به شمول ۴۳ تندرو وابسته به شبکه القاعده در عربستان سعودی، گروه دولت اسلامی تهدید کرده است که زندانهای سعودی را که در آن جهادی ها محبوس اند، تخریب خواهد کرد.

داعش که پیش از این نیز مسوولیت چندین حمله را در عربستان سعودی به دوش گرفته است و عملیاتی را در یمن در همسایگی عربستان نیز رویدست گرفته است، به حمله بر زندانهای الحایر و طرفیه اشاره کرده است، جاییکه شمار زیاد طرفداران القاعده و داعش زندانی اند.

داعش با نشر بیانیه یی در انترنت گفته است "گروه دولت اسلامی همواره در تلاش آزادسازی زندانها است، اما سنجش ما طوری است که حل مشکل زندانیان بدون سرنگونی حاکمیت مستبدین و تخریب و به خاک نشاندن زندانها صورت نخواهد گرفت."

در ماه جولای، یکی از حامیان گروه دولت اسلامی توسط موتر بم گذاری شده در جلو دروازۀ ورودی زندان الحایر در نزدیکی ریاض حملۀ انتحاری را انجام داد.

هرچند داعش و القاعده رقیب هم بوده و یک دیگر را در زمینه های ایدیولوژیک محکوم کرده اند، هر دو گروه در دشمنی با عربستان سعودی متحد هم اند، کشوریکه داعش و القاعده را دهشت افگن خوانده و هزاران تن از حامیان هر دو گروه را زندانی کرده است.

اعدام دسته جمعی روز شنبه در عربستان سعودی که در آن میان چهار مسلمان شیعه به شمول شیخ نمر باقر النمر روحانی شناخته شده اعدام شدند، اقدامی بود که منجر به تنش شدید فرقه یی با ایران نیز شد، اما تحلیلگران می گویند که هدف این اقدام ریاض، بیشتر پیام رسانی به تندروان سنی بود.

گروه دولت اسلامی از نوامبر ۲۰۱۴ به اینسو مسوولیت چندین بمم گذاری و گلوله باری را در عربستان سعودی به دوش گرفته است که در آن بیش از ۵۰ نفر، عمدتاً شیعیان به شمول ۱۵ منسوب امنیتی عربستان کشته شده است.

مقامهای امنیتی عربستان سعودی می گویند که حامیان گروه دولت اسلامی در داخل عربستان مستقلانه عمل کرده و به حمایت اندک مادی و تدارکاتی آن گروه نیاز دارند، از اینرو به گفتۀ مقامها تشخیص و خنثاسازی فعالیتهای آنان دشوارتر است.

پیشتر از این، القاعده در شبه جزیرۀ عرب در ماه دسامبر هشدار داده بود که اگر اعضای آن گروه در عربستان سعودی اعدام شوند "جوی خون سربازان آل سعود جاری خواهد شد."

القاعده در شبه جزیرۀ عرب که شاخۀ القاعده در یمن است بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ شکل گرفت و اکثر اعضای آن جهادی های محلی و اعضای پیشین گروه القاعده است.

XS
SM
MD
LG