لینک های دسترسی

Breaking News

فرمانده ناتو: سال گذشته ۵۵۰۰ سرباز افغان کشته شد


با پایان ماموریت جنگی سربازان خارجی، تلفات نیروهای افغان به شدت افزایش یافته است.
با پایان ماموریت جنگی سربازان خارجی، تلفات نیروهای افغان به شدت افزایش یافته است.

فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته است که تلفات سنگین قوای مسلح افغانستان در سال ۲۰۱۵ ماموریت آموزشی و معاونتی امریکا را به سربازان افغان متاثر ساخته است.

جان نیکولسن در صحبت با خبرگزاری رویترز گفته است که سال گذشتۀ میلادی ۵۵۰۰ سرباز افغان کشته و بیش از ۱۴ هزار سرباز افغان زخم برداشته اند. او افزود که رهبران ناتو هنگام تصمیمگیری در مورد خروج قوای آن پیمان از افغانستان این نکته را در نظر خواهند داشت.

در همین حال سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان با تاکید بر ادامۀ حمایت خارجی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان گفته است که قوای مسلح افغانستان امسال با امکانات بیشتر به شمول ظرفیت هوایی، شورشگری مخالفان مسلح دولت را مهار خواهند کرد.

صدیق صدیقی گفت که هنوز هم مخالفین مسلح افغانستان، در بیرون از آن کشور از سهولت‌های مالی و تسلیحاتی برخوردار اند و مراکز دهشت‌افگنی در آن سوی مرز به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

آقای صدیقی گفت که ناتو در ۱۱ مرکز آموزشی با پولیس افغان همکار است و این وزارت در سال روان برنامه‌هایی را در بخش تنفیذ قانون، مبارزه با جرایم که وظیفۀ اصلی پولیس است روی دست دارد.

عملیات شفق

عملیات شفق از آغاز سال نو در نقاط مختلف افغانستان به ویژه مناطقی که دارای تهدیدات بلند امنیتی می‌باشد، راه اندازی شده است که به گفتۀ وزارت داخله ولایات بدخشان، کندز، سرپل، بادغیس، فراه، غزنی، هلمند، ننگرهار و برخی ولایات دیگر را تحت پوشش می‌گیرد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله گفت که مراکز سوق و اداره طالبان، افراد کلیدی، پناهگاه‌ها، مختل‌سازی تحرکات و فعالیت‌های مخالفین، اهداف این عملیات را تشکیل می‌دهد. او گفت که در عملیات شفق، قطعات خاص اردو و پولیس بیشتر در مناطق دشوار سهم می‌گیرند.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان افزود که نیروهای پولیس این کشور زیر چتر عملیات شفق در دو هفته گذشته، ۵۷ عملیات، در ولایات هلمند، کندز، فاریاب، بدخشان، ننگرهار، ارزگان، بغلان و کنر انجام گردید و دستاوردهایی نیز داشت.

صدیق صدیقی گفت "در جریان این عملیات‌ها بر اساس اطلاعاتی که نیروهای کشفی ما در اختیار دارند، نزدیک به ۱۰۰ تن افراد دشمن یا طالبان به هلاکت رسیده اند، ۱۲ نفر از تروریستان بازداشت شدند و ۱۴ نفر دیگر هم زخمی استند."

آقای صدیقی افزود که در این عملیات‌ها سلاح و مهمات مخالفین نیز به دست پولیس افتاده و ۳۵ حلقه ماین کشف و خنثا گردیده است. او به مردم اطمینان داد که نظامیان افغان با استفاده از تمام امکانات و با همکاری مردم، جلو ابتکار عمل مخالفین مسلح را خواهند گرفت.

حمله انتحاری در پروان

این در حالی است که حوالی ساعت ۹:۳۰ امروز حملۀ انتحاری در بازار ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان منجر به کشته شدن شش نفر و زخمی شدن ۲۶ نفر دیگر شد.

محمدسعید صدیقی ولسوال سیاه گرد به صدای امریکا گفت که تمام قربانیان این رویداد غیرنظامیان بودند.

اما سخنگوی وزارت داخله گفت که یک پولیس نظم عامه نیز در بین زخمیان این حمله وجود دارد و او شمار زخمیان این رویداد را ۲۲ تن عنوان کرد.

محمدزمان مموزی قوماندان امنیه ولایت پروان گفت نهادهای امنیتی از این حمله قبلاً اطلاع داشتند و مهاجم انتحاری سوار بر موترسایکل را شناسایی کردند؛ اما این مهاجم به امر پولیس توجه نکرده و خود را منفجر ساخت.

XS
SM
MD
LG