لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان پاکستانی ضعیف شده اند، تحلیلگران


به دنبال کشته شدن حکیم الله محسود، رهبر پیشین طالبان پاکستانی نگرانی های اوج گرفت که شاید طالبان در انتقامجویی به کشته شدن رهبرشان دست به انجام حملات وسیع دهشت افگنی در سرتاسر پاکستان بزنند.

اما با گذشت نزدیک به دو هفته از کشته شدن محسود، هیچ حمله یی، آن گونه که بیم آن می رفت در پاکستان صورت نگرفته است.

عقیل یوسفزی، تحلیلگر پاکستانی می گوید که کشته شدن محسود منجر به کاهش خشونت نشده بلکه با توجه به اینکه طالبان تندروترین فرمانده خود را به صفت رهبر بر می گزینند، افراطگرایی را بیشتر خواهد ساخت.

آقای یوسفزی به رادیو آشنا گفت "هرقدری که رهبران طالبان از بین برده شوند، در سیاست آن گروه تغییری رونما نخواهد شد. بلکه هر امیر یا رهبر جدید طالبان به منظور نمایش درایت و توانمندی خود، خشونتبار تر و تندروانه تر عمل خواهد کرد."

یوسفزی به ادامه افزود که حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی تا حد زیادی تحرکات رهبران طالبان را در مناطق قبایلی پاکستان محدود کرده است، اما به گفتۀ وی طالبان پاکستانی پس از استقرار نظم به دنبال کشته شدن محسود، حملات خشونتبارتری را انجام خواهند داد.

کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده که وی نیز در پاکستان از بین رفت، کاهش چشمگیری را در توانمندی آن شبکه برای انجام عملیات دهشت افگنی باعث گردید.

تشتت در صفوف طالبان

شاهین صحبای، کارشناس پاکستانی می گویدکه مرگ محسود نیز به دلیل ایجاد اختلاف در درون طالبان و تشتت در سوق و اداره، مایۀ ضعف آن گروه شده است.

صحابی با افزاز عقیده در این مورد می گوید "ضعف در درون طالبان به میان آمده است و از همینرو است که پس از کشته شدن محسود آنان به پیمانه یی که در گذشته حملات را با تمرکز بر اهداف برجسته انجام می دادند، اکنون چنین عملیاتی را انجام داده نمی توانند."

اما به گفتۀ آقای صحبای با وصف پراگندگی در رهبری طالبان، شورشیان آن گروه طوریکه گفته اند انتقام خون رهبر شان را خواهد گرفت و در آینده می توان حملات انتقامجویانۀ آن گروه را در پاکستان انتظار داشت.

در تازه ترین ضربه بر پیکر طالبان، نصیر الدین حقانی، یکی از فرماندهان شبکۀ حقانی – گروه وابسته به طالبان و القاعده – در اسلام آباد، مرکز پاکستان به ضرب گلوله از پا در آمد.

تا هنوز روشن نیست که فرزند یکی از فرماندهان افغان که به شدت مخالف امریکا است، در بطن و درون مرکز سیاسی و نظامی پاکستان سرگرم چه کاری بود.

پیش از کشته شدن نصیر الدین در پاکستان، لطیف الله محسود، فرد شماره دوم تحریک طالبان پاکستانی از سوی نیرو های امریکایی در ولایت لوگر افغانستان بازداشت شد.

تامس روتیگ، پژوهشگر امور افغانستان و پاکستان می گوید که در کل کشته شدن حکیم الله محسود و نصیرالدین حقانی و بازداشت لطیف الله محسود ضربۀ شدید و ضعیف کننده بر طالبان است.

روتیگ به رادیو آشنا از آلمان گفت "کشته شدن حکیم الله محسود طالبان را ضعیف ساخته است و برداشت می شود که خطر اختلاف و پراگندگی را در درون تحریک طالبان پاکستانی... بیشتر از هر وقت دیگر افزایش بخشیده است."

اما به باور آقای رتیگ، از آنجاییکه نصیرالدین حقانی بیشتر سرگرم رسیدگی به امور مالی شبکۀ حقانی بود، کشته شدن وی بر ظرفیت و توانمندی عملیاتی آن شبکه در افغانستان تاثیر چندانی ندارد.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG