لینک های دسترسی

Breaking News

روش جدید حمله طالبان بر نیروهای ناتو و افغان


Afghanistan
Afghanistan
منابع طالبان به یک روزنامه معتبر امریکایی گفته اند که شورشیان افغان، اکنون یک روش نو را – که با آلات انفجاری مخرب تر انجام می شود - برای حملات شان برضد تاسیسات ایالات متحده و ناتو درافغانستان استفاده می کنند. اما یک کارشناس امریکایی امور امنیتی افغانستان به رادیو آشنا گفت که او باور دارد این تغییر درتکتیک طالبان، تا اندازه یی مرتبط به خروج سربازان ایالات متحده وناتو از افغانستان می باشد.

حملات مرگبارتر طالبان

مایکل کوگلمن، کارشناس مسایل افغاستان و آسیا در مرکز تحقیقاتی "وودرو ویلسن" میگوید که این نوع حملات، یک ستراتیژی جدید طالبان برای حمله برنیروهای ایالات متحده وناتو درافغانستان است.

او می گوید شایعاتی در واشنگتن و سایر جاها است مبنی بر اینکه ممکن خروج نیروهای ناتو تسریع یابد و ممکن قبل از فرارسیدن سال 2014 واقع شود. او بر این باور است که در پرتو همین حدس و گمان ها طالبان تصور می کنند که حملات مخرب و مرگبار را بیشتر سازند تا خروج ناتو را سریعتر کنند.

کوگلمن گفت: "توضیح دیگر درباره این نوع حملات براساس خبرهایی بوده می تواند حاکی از همکاری بین ایالات متحده و پاکستان درخصوص جلوگیری از ورود وسایل انفجاری از راه دور(آی ای دی) می باشد. بنابراین طالبان تصور می کنند که دست یافتن به مقدار زیاد وسایل انفجاری کنترول از راه دور را که برای مدت طولانی باید استفاده کنند، چگونه تامین نمایند. آنهافکر کرده اند که باید به چیز دیگر مخصوصا چیزی مخرب تر ازان تمرکز کنند. زیرا بم گذاری ذریعه لاری صدمه بسیار سنگینی را بار می اورد."

نقش پاکستان در حملات مرگبار جدید

در مقاله روزنامه دیلی بیست به نقش پاکستان در این نوع حملات اشاره شده است.
یک مقام استخباراتی افغان که از او نامی برده نشده است به روزنامه دیلی بیست گفته است که آنها می دانند، طالبان از مهمات جدید برای حمله بر پایگاه های ایالات متحده و افغانستان استفاده می کنند.

این مقام استخباراتی افغان همچنان به روزنامه دیلی بیست گفته است که "پاکستان می خواهد یک مرحله تازه از شورش باحملات برپایگاه های بزرگتر را به منظور خدشه دار ساختن پیوند ایالات متحده وافغانستان بعد از سال 2014 را آغاز نماید."

مایکل کوگلمن در این باره نظر موافقی ندارد اما احتمال چنین نظریه را کاملا رد نمی کند.

او میگوید: "این درست است که ممکن در واقعیت امر اداره محلی یا غیرمتمرکز در تاسیسات امنیتی پاکستان وجود داشته باشد. ممکن عناصری در داخل تاسیسات امنیتی تمایلی به همکاری با ایالات متحده داشته باشند وشاید عناصر دیگری با تامین چنین مهماتی به روند صلح صدمه بزنند."

این مقام استخباراتی افغان همچنان به روزنامه دیلی بیست گفته است که حمله اخیر طالبان بر پایگاه نظامی ایالات متحده در خوست و هلمند پیام واضحی از سوی پاکستان وایران می باشد.
  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG