لینک های دسترسی

Breaking News

تصمیم ایران در مورد سه امریکایی توقیف شده و عکس العمل امریکا


وزارت خارجه ایالات متحده تصمیم ایران مبنی بر این را که مشاوری را اجازه میدهد تا از سه امریکایی که در اواخر ماه جولای قرار ادعا به شکل غیر قانونی وارد ایران شده بودند بازدید نماید، استقبال نموده است.

این حرکت در قبل از ملاقات مهمی صورت میگیرد که بروز پنجشنبه بین ایران و قدرت های بزرگ جهان در رابطه با برنامه ذوری ایران انجام میابد.

مقامات امریکا از تصمیم ایران در مورد امریکاییان توقیف شده در ایران استقبال مینماید، ولی میگویند مشکل است تا دیده شود که آیا این حرکت با مذاکرات ذروی روز پنجشنبه دلالتی دارد یا خیر.

ایران گفته است که به سفیر سویس که از علایق امریکا در ایران نمایندگی میکند اجازه مشاورت به سه امریکایی - یک زن و دو مردی را میدهد که از ماه جولای به این طرف در ایران در توقیف اند. این سه نفر در هنگامیکه در منطقه کرد نشین در شمال عراق مشغول کوهگردی بودند، مدتی در در خاک ایران توقف نمودند.

محمود احمدی نژاد، ریس جمهور ایران طی یک مصاحبه در جریان سفرش به نیویارک برای سهمگیری در مجمع ملل متحد در هفته گذشته گفته بود که او از مقامات قضایی ایران خواهد خواست تا با این امریکاییان با نرمی مزدی رفتار گردد.

ایالات متحده برای رسیدن به این امریکاییان تلاش داشته است، و پی جی کراولی، معاون وزارت خارجه امریکا در امور عامه، گفته است که هر چند مدتی طویلی را دربر گرفت، ولی امریکا از تصمیم ایران در مورد ممنون است.

او گفت روشن نیست که حرکت ایران در مورد در قبل از مذاکرات روز پنجشنبه نشان دهنده چه نوع علامه است.

"مشکل است که این را بیان کرد. ما از اینکه ایران وظیفه خود را طبق پیمان ویانا اداء مینماید استقبال میکینم، و ما پیام مشابهی بروز پنجشنبه خواهیم داشت که ایران باید مطابق به پیمان خلع سلاح ذروی رفتار نماید. بیشتر از آن مشکل است که در مورد چیزی گفت."

نمایندگان ایران و پنج کشور عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد همراه با آلمان برای اولین بار پس از بیش از یک سال با هم یکجا در مورد برنامه ذروی ایران بحث خواهند کرد.

شک تردید ایالات متحده و متحدین عمده آن در مورد برنامه ذروی ایران هفته گذشته با آشکار شدن این که ایران در حال ساختن تسهیلات زیر زمینی برای غنی سازی یورانیم در قم و جا های دیگر بوده است، بیشتر گردید.

کراولی گفت ملاقات جنف برای ایران امکانی را مهیا میسازد – امکانی که ایران زریعه ان میتواند نگرانی های موجوده را با گام های سودمند، مثبت و قاطع، به شمول باز ساختن برنامه ذروی اش برای مفتشین اداره بین المللی اتمی، بردارد.

"این باید امکان پذیر باشد. ولی قسمیکه دیروز یاد کردیم..اگر برنامه ذروی ایران صلح آمیز است، پس چرا اینکشور در مورد ریکتور اخریکه در قم و جا های دیگر که اخیرا آشکار گردید، واضح نبوده است. چرا آنها برای پنهان کردن آنچه انجام میدهند مبهم بوده اند. اگر آنها فاقد برنامه ذروی اند، پس ضرورتی برای پنهان کردن چیزی موجود نیست."

کراولی گفت او توقع دارد ملاقات جنف یک ملاقات یک روزه خواهد بود. بعد از آن شش کشور عمده خواهش ایران را در شامل بودن در مسله ذروی ارزیابی خواهند کرد.

این کشور ها گفته اند که اگر ایران تلاش های غنی سازی یورانیم خود را توقف دهد و در مورد برنامه ذروی خود به میز مذاکره بر گردد، آنها برنامه های مجزاتی خود علیه ایران را به تعلیق خواهند انداخت.

یک تن مقامات امریکایی به خبرنگاران گفت، اگر در جنف صرف ایران اعلامیه های عامه خود را که فایل ذروی ایران را مورد غور قرار خواهد داد تکرار نماید، در آنصورت به گفته او ایران عواقب ان را خواهد دید.

هوییر سولونا، دیپلومات اتحادیه اروپایی رهبری این ۵ کشور را در ملاقات جنف به عهده خواهد داشت، هر چند به گفته کراولی ویلیم برنز، معین وزارت خارجه امریکا در امور سایسی قصد دارد که سهمگیری کاملی در مذاکرات داشته باشد.

نماینده ایران در مذاکرات سید جلالی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG