لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید کمیسیون شکایات انتخاباتی بر شفافیت و قانونیت


کمیسیون انتخابات دلایل حذف ۱۷ نامزد ریاست جمهوری افغانستان را به کمیسیون شکایات انتخاباتی سپرد
کمیسیون انتخابات دلایل حذف ۱۷ نامزد ریاست جمهوری افغانستان را به کمیسیون شکایات انتخاباتی سپرد
نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان طی گفتگوی با رادیو آشنا صدای امریکا ضمن ابراز این مطلب گفت که آنها این موارد را به گونه جدی زیر بررسی گرفته اند و تلاش خواهند کرد که بررسی های آنها در این مورد شفافیت کاری را نیز به همراه داشته باشد.

آقای محسنی هم چنان در پاسخ به سوال که چگونه بررسی های این کمیسیون قناعت نامزدان حذف شده را فراهم خواهد ساخت، گفت که تعیین اصل شفافیت در رسیده گی به این قضایا از جانب کمیسیون شکایات انتخاباتی به گونه قاعدیی پاسخگوی این سوال خواهد بود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان عصر یکشنبه دلایل حذف ۱۷ نامزد ریاست جمهوری افغانستان را رسماً به کمیسیون شکایات انتخاباتی سپرد.

قبلاً احمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در گفتگوی با رادیو آشنا صدای امریکا گفته بود که ده نامزد راه یافته یازه نخواهند شد و بررسی های آنها در مورد حذف شانزده تن از نامزد های حذف شده به گونه همه جانبه و شفاف صورت گرفته است.

انتقادات مجلس سنا

نتیجه رسیده گی های کمیسیون شکایات انتخاباتی از اعتراض های نامزدان حذف شده ریاست جمهوری و شورا های ولایتی وشکایات مردم در قبال نامزد های راه یافته دراین فرایند پروسه انتخابات در این کشور را شامل مرحله بعدی خواهد ساخت.

همزمان به این مجلس سنای افغانستان پروسه بررسی فهرست ابتدایی ریاست جمهوری را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که برخی افراد راه یافته در فهرست ده نفری نیز مشکلات قابل مکث دارند.

این مجلس از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواست تا فهرست ابتدایی افراد راه یافته به کمیسیون شکایات انتخاباتی را به گونه نهایت جدی و شفاف بررسی کنند تا شفافیت انتخابات صدمه نبیند.

هم چنان مجلس سنای افغانستان از بسته شدن مراکز توزیع کارت رای دهی در ولایت دایکندی و بدخشان ابراز نگرانی کرده اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مسدود شدن این مراکز را رد کرده است.
اختلاف نظر روی حذف شانزده تن از نامزدان حذف شده ریاست جمهوری و سروصدا های اخیر برخی نامزدان و نهاد های جامعه مدنی سبب شد تا رئیس جمهور کرزی به وزارت خارجه افغانستان دستور بررسی مجدد تابعیت دوگانه نامزدان ریاست جمهوری این کشور را صادر کند.

نحوه چگونگی رویکرد کمیسیون مستقل انتخابا ت افغانستان با بحث مداخله و عدم مداخله حکومت در این پروسه از نکات جدی است که به نظر برخی تحلیل گران سیاسی افغان میتواند سرنوشت آینده سیاسی افغانستان را رقم بزند.
  • 16x9 Image

    محمد نصیر فیاض

    محمد نصیر فیاض بیشتر از ۱۲ سال با رسانه های افغانستان کار کرده است. تمرکز کاری او روی خبرنگاری تحقیقاتی است. محمد نصیر فیاض فارغ از پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، سند فراغت حاصل کرده است.
XS
SM
MD
LG