لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش نگرانی از گسترش بیماری تب کانگو در غزنی


کنۀ ناقل ویروس عامل تب خون دهندۀ کریما کانگو
کنۀ ناقل ویروس عامل تب خون دهندۀ کریما کانگو

به دنبال تلف شدن دو تن از احتمال مصاب شدن به بیماری تب خون دهنده یا «کریما کانگو» در ولایت غزنی اکنون شهروندان این ولایت نگران گسترش این بیماری کشنده اند.

آنان می گویند که در طی دو هفته اخیر از اثر تب خون دهنده کانگو در این ولایت دو فرد جان های‌ شان را از دست داده و چندین تن دیگر که از این بیماران مراقبت می کردند اکنون در وضعیت نگران کننده ای به سر می برند.

فروشندگان مواشی در ولایت غزنی نیز نگران گسترش این بیماری اند. آنان از حکومت خواستار اقدامات عاجل در جهت جلوگیری از گسترش این بیماری هستند.

شیر محمد یکی فروشندگان مواشی که یک روز قبل ازعید قربان لطیف یک همکار خود را از اثر مبتلا شدن به تب کانگو از دست داده است می گوید که اکنون دو خواهرزاده لطیف که در جریان مراقبت از وی احتمالا مصاب به بیماری کانگو شده بودند یک شب قبل یکی از آنان نیز جان خود را از دست دادند.

شیرمحمد می‌گوید " لطیف یکی از همکاران ما چهار روز پیش مریض شده بود که باز وی را کابل انتقال دادیم اما از اثر خونریزی شدید جان خود را از دست داد اما دو شب قبل یکی از خواهرزاده های او نیز که از وی مراقبت می کرد از اثر خونریزی بیش از حد جان خود را ازدست داد".

باشندگان غزنی حالا نگران گسترش این بیماری اند و می‌گویند که حکومت باید هرچه عاجل اقدامات جلوگیری از گسترش این بیماری را روی دست گیرند.

عوض‌علی و احمدخان دو تن از فروشندگان مواشی درغزنی می گویند "خواست از ما از حکومت این است که هر چه زودتر واکسین این مرض را تهیه کرده جلو گسترش آن را بگیرند بخاطریکه دو تن از دوستان ما را در مدت پنج یا شش روز از بین برد و معلوم می شود که این بیماری خطرناک تر از سرطان است".

بیماری تب خون‌دهنده، از طریق کنه، تماس به خون و پشم حیوان هنگام ذبح یا پس از آن، انتقال می‌یابد. هم‌چنان ویروس کانگو از انسان به انسان نیز از طریق تماس با خون، ترشحات و سایر مایعات بدن منتقل شده می‌تواند.

ازسویی هم مسوولان بخش کنترول بیماری‌های ساری در ریاست صحت عامه غزنی از اقدامات جدی تیم‌های وقایعه‌یی این اداره برای پیش‌گیری از این بیماری در محلات مشکوک این ولایت خبرمی دهند.

داکتر محمد‌ نسیم ابرار، مسوول بخش کنترول بیماری‌های ساری صحت عامه غزنی می گوید که تیم های وقایعه‌یی این اداره به محلات مشکوک فرستاده شده است وآنان از هیچ تلاشی برای مقابله با بیماری کانگو دریغ نمی‌کنند.

داکترنسیم می‌افزاید "ما می خواهیم اینجا یک جای برای این مرض‌ها جور شود که تا کابل انتقال می‌کنیم در آنجا نگهداری شوند تا دیگر مریض‌ها را نگیرد و روز گذشته ما با یک تیم به شهرک البیرونی رفیتم و کسانی که با این مریض‌ها روابط داشته را برسی کردیم که هیچ‌کدامش خوش بختانه این مرض را نداشتند".

متخصصان بخش داخله شفاخانه ملکی غزنی می‌گویند که این بیماری شدیدا ساری و کشنده است و از حیوانات در نتیجه گزیدن حشرات و ذبح آن به انسان‌ها انتقال می‌کند.

داکتران می‌گویند که قصابان و افرادی‌ که با مواشی سر و کار دارند در جریان کار ماسک و دست‌کش پوشیده و همچنان از مریضان مبتلا به کانگو دوری ورزند.

داکتران می‌گویند که این بیماری از خانوادۀ ایبولا است و از کشورهای افریقایی و پاکستان وارد افغانستان شده و بیماران مصاب به آن تاکنون در هرات و کابل تشخیص شده اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG