لینک های دسترسی

Breaking News

هند: پاکستان بر ضد تندروان اقدام جدی نمی کند


هند می گوید که پاکستان به تعهدات خود برای مبارزه با گروه های تندرو پابند نیست
هند می گوید که پاکستان به تعهدات خود برای مبارزه با گروه های تندرو پابند نیست

وزارت خارجۀ هند روز دو شنبه گفت که از تلاشهای اسلام آباد برای مبارزه با گروه های تندرو در داخل پاکستان راضی نیست. پیش از این، جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده تصدیق کرده بود که حکومت پاکستان بر ضد گروه های تندرو لشکر طیبه و جیش محمد اقدام کرده است.

مهر تایید آقای کری بر کارکرد پاکستان در برابر گروه های تندرو، بر اساس لایحۀ مسما به کری – لوگر کانگرس امریکا، اسلام آباد را مستحق دریافت بستۀ مساعدتی ۵۰۰ میلیون دالری از جانب ایالات متحده می سازد. لایحۀ کری – لوگر شرط گذاشته است که در صورت "اقدام بر ضد گروه های تروریستی" پاکستان می تواند از مساعدت های ایالات متحده بهره مند شود.

در همین حال، هند رقیب دیرینۀ پاکستان به این باور است که حکومت پاکستان برخلاف تصویری که از سوی ایالات متحده ترسیم شده است، در مبارزه با شورشگری و تندروان تعهدی از خود نشان نداده است.

سید اکبرالدین، سخنگوی وزارت خارجۀ هند گفت که حکومت ایالات متحده پول مالیه دهندگان امریکایی را بر آنچه که کاملاً خود حکومت آن را رجحان می دهد، به مصرف می رساند.

با اینحال به گفتۀ آقای اکبرالدین پاکستان از خود تعهد محکم نشان نداده و یا هم برای توقف تمویل یا از میان برداشتن پایگاه های عملیاتی لشکر طیبه، جیش محمد، شبکۀ حقانی و القاعده تلاش های جدی را به خرج نداده است.

حافظ سعید که از سوی هند به صفت طراح اصلی حملات دهشت افگنی بر ممبای پنداشته می شود، آزادانه در پاکستان گشت و گذار کرده و حتا برای اشاعۀ خصومت اش با هند راهپیمایی های عامه را راه اندازی می کند.

اینک که آقای کری تایید می کند که پاکستان بر ضد القاعده، طالبان و سایر گروه های تندرو چون لشکر طبیه و جیش محمد اقدام کرده است، انتظار می رود که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده به زودی مساعدت نیم میلیارد دالری امریکا را در اختیار پاکستان قرار دهد.

تهدید جدی

سخنگوی وزارت خارجۀ هند همچنان گفت که تشدید شورشگری در افغانستان و شمولیت "عناصر پنجابی و اردو زبان" در میان شورشیان درگیر در جنگ در افغانستان، نیز تهدیدی برای هند است.

اکبرالدین گفت که اکنون هند پی برده است که این گروه ها به اعضای جامعۀ بین المللی که در افغانستان سرگرم کار اند به شمول کارمندان دیپلوماتیک هند، تهدید جدیی را مواجه می سازند.

تصمیم ایالات متحده برای جریان دادن مساعدت ها به پاکستان، درست چند هفته پس از سفر آقای کری به اسلام آباد اتخاذ می شود. در این دیدار مسایل ستراتیژیک میان مقامات ارشد پاکستانی و دیپلومات ارشد امریکایی به بحث گرفته شد.

متخصصین روابط خارجی به این باور اند که پاکستان و ایالات متحده شریک هم بوده و کمک های واشنگتن به پاکستان می تواند به امریکا دست بالاتری در منطقه بدهد.

وایل اواد، کارشناس امور سیاست خارجی می گوید که ایالات متحده، پاکستان را به مثابۀ شریک خود تلقی کرده و روابط نظامی و دفاعی دو کشور به سال ۱۹۵۴ بر می گردد.

آقای اواد به این باور است که در کوتاه مدت نمی توان شکاف عمیقی را در روابط این دو کشور انتظار داشت. زیرا به گفتۀ وی ایالات متحده واقعاً از پاکستان می خواهد که از برگشت طالبان یا بر اساس قاموس امریکایی ها "طالبان بد" به افغانستان جلوگیری کند.

ناراحتی هند از مسیری که ایالات متحده در مبارزه بر ضد تروریزم می پیماید، در آستانۀ نشست گجرات ابراز می شود. قرار است که در این نشست که به تاریخ ۱۱ جنوری در شهر گاندینگر هند برگزار می شود، جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده نیز شرکت کند.

اندکی بعدتر از این نشست، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۲۶ جنوری بنا به دعوت نرندرا مودی، صدر اعظم هند برای شرکت در مراسم تجلیل از روز جمهوری هند، به دهلی سفر خواهد کرد.

این نخستین باری خواهد بود که یک رئیس جمهور امریکا در مراسم تجلیل از روز جمهوری هند شرکت می کند و نیز آقای اوباما نخستین رئیس جمهور امریکا خواهد بود که در طول تصدی ریاست جمهوری، دو بار به هند سفر می کند.

XS
SM
MD
LG