لینک های دسترسی

Breaking News

داعش تهدید به حملات بیشتر بر هزاره‌ها کرد


داعش در افغانستان بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ جنگجو دارد
داعش در افغانستان بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ جنگجو دارد

گروه دولت اسلامی تهدید کرده است که در انتقامگیری از حمایت برخی جوانان شیعۀ افغان از حکومت بشارالاسد رئیس جمهور سوریه، حملات بیشتری را بر هزاره‌های عمدتاً شیعه در افغانستان انجام خواهد داد.

عمر خراسانی فرمانده داعش در افغانستان گفته است که حملۀ انتحاری روز شنبه بر مظاهره کننده‌گان در کابل، انتقامگیری از حمایت جوانان هزاره از حکومت بشارالاسد در سوریه بود.

تیپ یا لوای فاطمیون گروهی از جنگجویان شیعۀ افغان اند که ابتدا در ایران جلب و جذب شده و آموزش دیده و سپس برای حمایت از رژیم اسد به جنگ سوریه اعزام می‌شوند.

لوای فاطمیون مرکب از جنگجویان شیعۀ افغان است
لوای فاطمیون مرکب از جنگجویان شیعۀ افغان است

خراسانی در تماس تلیفونی از یک نقطۀ نامعلوم به خبرگزاری رویترز گفت "تا زمانیکه آنان از رفتن به سوریه و غلامی ایران دست بردار نشده اند، ما قطعاً به چنین حملات ادامه خواهیم داد."

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان پس از حملۀ مرگبار روز شنبه در کابل تعهد کرد که انتقام خون قربانیان را از عاملان این حمله خواهد گرفت.

در تازه ترین حملات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان بر مواضع داعش در مربوطات ولایت ننگرهار، به گفتۀ مقام‌های افغان در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۲۰ جنگجوی آن گروه کشته شده است. هرچند تایید مستقلانۀ این ارقام تقریباً ناممکن است.

سربازان افغان مرکز سوق و ادارۀ داعش را در ولسوالی کوت تسخیر کردند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:44 0:00

رویهمرفته، حملۀ روز شنبه بر مظاهره کننده‌گان در کابل خطر گسترش خط نبرد داعش را از شرق به مرکز و شعله ور ساختن جنگ فرقه‌یی را در افغانستان جدی‌تر می‌سازد.

اما مقام‌های امریکایی گسترش تهدید داعش را که از یکسال به اینسو زیر حملات هوایی سربازان امریکایی و عملیات جبهه‌یی نیروهای افغان قرار دارند، بسیار زیاد جدی و واقعی نمی‌شمرند.

چارلس کلفلند سخنگوی قوای نظامی امریکا مستقر در افغانستان، گسترش دامنۀ فعالیت داعش را به مرکز افغانستان نگران کننده خواند، اما گفت "استخدام چند نفر، بستن واسکت انتحاری به بدن آنان و انفجار دادن آنان در میان هزاران مظاهره کننده، واقعاً که کار پیچیدۀ نیست."

حملۀ انتحاری روز شنبه در کابل حدود ۸۰ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی برجاگذاشت
حملۀ انتحاری روز شنبه در کابل حدود ۸۰ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی برجاگذاشت

آقای کلفلند گفت که اراضی زیر ادارۀ داعش در شرق افغانستان محدود شده و جنگجویان آن گروه زیر ضربات شدید قرار دارند، از اینرو به گفتۀ وی داعش در تلاش انجام حملات، عمدتاً انتحاری، در بیرون از جغرافیای زیر کنترول خود می باشد.

ائتلاف به رهبری ناتو تخمین می‌زند که شمار جنگجویان داعش در افغانستان بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر است که اکثر آنان اعضای پیشین تحریک طالبان پاکستان، جنبش اسلامی ازبکستان و جنگجویان پیشین طالبان افغان هستند.

اکثر جنگجویان پاکستانی داعش که در افغانستان می جنگند، بر بنیاد مدارک نهاد‌های امنیتی افغان، جوانان قبیلۀ اورکزی اند. مقام‌های افغان گفته اند که تنها در دو ماه گذشته بیش از ۶۵۰ جنگجوی داعش در افغانستان کشته شده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG