لینک های دسترسی

Breaking News

فراخوان صلح حکومت پاکستان به طالبان


صدر اعظم پاکستان می گوید که جنگ و مذاکره همزمان به پیش برده نمی شود.
صدر اعظم پاکستان می گوید که جنگ و مذاکره همزمان به پیش برده نمی شود.
نواز شریف صدراعظم پاکستان با اعلام یک کمیتۀ چهارنفری که قرار است مذاکرات صلح را با تندروان در آن کشور تسهیل بخشند، از طالبان خواست تا آتش بس را رعایت کنند.

نواز شریف گفت که با درنظرداشت تجارب تلخ گذشته باید فرصت دیگری به صلح داد. او افزود که برای موفقیت مذاکرات صلح، باید این روند با نیت و مرام نیک آغاز شود. به گفتۀ آقای شریف مذاکرات و دهشت افگنی در کنار هم پیش رفته نمی تواند.

آقای شریف از دیر زمان مذاکرات صلح را حمایت کرده و آن را بهترین راه برای ختم جنگ با تندروان می داند که از چندین سال به اینسو در مناطق شمالغربی پاکستان جریان دارد.

تندروان در پاکستان پس از کشته شدن حکیم الله محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان در حملۀ طیارۀ بی پیلوت امریکایی در وزیرستان شمالی، هرگونه مذاکرات با حکومت را رد کرده و به انجام حملات انتقامجویانه عهد کردند.

مایکل سمپل، پژوهشگر و آموزگار در دانشگاه کوین بلفاست لندن، سازش و مفاهمه میان طالبان پاکستانی و حکومت آقای شریف را دور از امکان می داند، زیرا به گفتۀ وی طالبان پاکستانی در اصل، مشروعیت حکومت پاکستان را نمی پذیرند.

به گفتۀ آقای سمپل، طالبان پاکستانی فکر می کنند که حکومت پاکستان تداوم حکومت بریتانیا است. او می گوید که طالبان، حکومت و احزاب سیاسی در پاکستان از هم منفصل و جدا بوده و تصور حل و فصل سیاسی در آن کشور دشوار به نظر می رسد.

جنگ یا صلح

حکومت پاکستان در ماه دسمبر سال گذشته نیز طالبان را به صلح فرا خواند، اما سخنگوی ملا فضل الله رهبر تحریک طالبان پاکستانی بی درنگ این در خواست را رد کرد. طالبان پاکستانی می گویند که حکومت نواز شریف برای مذاکرات صلح خود ارادیت ندارد.

شاهد الله شاهد، سخنگوی طالبان پاکستان چندی پیش در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود که حکومت پاکستان به دستور امریکا عمل می کند و کشته شدن حکیم الله محسود، رهبر پیشین طالبان پاکستان در حملۀ طیارۀ بی پیلوت امریکایی نمونۀ بارز آن است.

حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی نه تنها مایۀ جنجال میان حکومت پاکستان و طالبان است بلکه همواره مناقشات داغ میان اسلام آباد و واشنگتن را دامن زده است.
آقای شریف با استفاده از فرصت، یکبار دیگر حملات این طیاره ها را در قلمرو پاکستان انتقاد کرد.

صدر اعظم پاکستان گفت که نمی توان فعالیت هایی را نا دیده گرفت که با استفاده از طیاره های بی پیلوت به عنوان یک بهانه، با زندگی مردم بی گناه پاکستان بازی می کند.

امتناع یا بی میلی طالبان پاکستانی از مذاکره با حکومت آن کشور این پیش بینی را قوت می بخشد که حکومت پاکستان باید منتظر مذاکره و آتش بس نبوده و در عوض به اقدام نظامی بر ضد تندروان در مناطق بی قانون قبایلی آن کشور رجوع کند.
XS
SM
MD
LG