لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگار افغان پس از دو روز بازداشت از بند طالبان رها شد


روح‌الله سنگر، خبرنگار طلوع نیوز
روح‌الله سنگر، خبرنگار طلوع نیوز

نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان می‌گویند که روح‌الله سنگر یک خبرنگار محلی در ولایت پروان که دو روز پیش از سوی طالبان بازداشت شده بود، از بند رها شد.

دفتر نی، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان روز سه شنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفت که این خبرنگار طلوع نیوز به تاریخ ۲۶ قوس هنگام تهیه گزارش در ریاست حج و اوقاف ولایت پروان بازداشت شده بود.

در اعلامیه آمده است: در چند روز گذشته جامعۀ رسانه‌ای افغانستان شاهد اوج‌گیری رفتارهای غیراصولی در برابر خبرنگاران در نقاط مختلف کشور بوده است و این وضعیت نگرانی‌های جدی را در پی داشته است".

این نهاد بر استقلال کاری خبرنگاران و عدم دخالت در فعالیت‌های رسانه‌های آزاد افغانستان تاکید کرده است.

همچنان در اعلامیه از کمیسیون بررسی تخلفات و شکایت رسانه‌ای حکومت طالبان خواسته شده که از صلاحیت قانونی‌اش استفاده کند و جلو بازداشت‌های خبرنگاران را بگیرد.

نی با اشاره به بازداشت عبدالرحیم محمدی خبرنگاران تلویزیون تمدن در قندهار، بازداشت ضمیر ظهیر خبرنگار در پروان، محاکمۀ سلطان‌علی جوادی مدیر مسوول رادیو نسیم در دایکندی و مرگ حسنا سادات کارمند پیشین تلویزیون خورشید در کابل گفته است که طی هفته‌های پسین بازداشت و رفتارهای خشونت‌آمیز دربرابر خبرنگاران بیشتر شده است.

اعلامیه گفته است که خبرنگاران، رسانه‌ها و نهادهای حامی خبرنگاران در زمینۀ این قضایا خواستار وضاحت اند تا از خلای اطلاعاتی بیرون شوند.

در این حال، مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که در حال حاضر عبدالرحیم محمدی، خبرنگار تلویزیون تمدن و سلطان علی جوادی، مدیر مسوول رادیوی خصوصی نسیم در دایکندی نیز در بند طالبان سر می‌برند.

مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در شش ماه اول سال روان خورشیدی، ۷۵ مورد نقض آزادی خبرنگاران و رسانه‌ها را نیز ثبت کرده است. در اعلامیۀ این مرکز آمده است که از میان این موارد، ۳۳ مورد بازداشت و ۴۲ مورد دیگر تهدید بوده است.

این مرکز گفته است که برعلاوۀ وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ و امر به معروف و نهی از منکر، عامل بیشتر این موارد استخبارات طالبان شناسایی شده است.

پیش از این سازمان گزارشگران بدون مرز در اگست سال روان گزارش داده بود که در دو سال گذشته صدها رسانه در افغانستان مسدود شده و ۸۰۰۰ خبرنگار که ۸۰ درصد شان زنان اند، کار خود را ترک کرده اند.

این سازمان گفته بود که از جمله ۵۴۷ رسانه، ۸۰ شبکۀ تلویزیونی، ۱۳۷ شبکه رادیویی و ۱۳ خبرگزاری از فعالیت باز مانده اند.

حکومت طالبان تاکنون در مورد بازداشت‌های اخیر خبرنگاران افغان معلوماتی را با رسانه‌ها شریک نکرده است. اما پیش از این مقامات این گروه گفته بودند که به فعالیت رسانه‌های آزاد در افغانستان با احترام به ارزش‌های ملی و اسلامی متعهد اند.

گروه

XS
SM
MD
LG