لینک های دسترسی

Breaking News

شورای علما و ابهام در تحریم حملات انتحاری


رئیس جمهور غنی: هیچ وقت تسلیم ترور نمی شویم
رئیس جمهور غنی: هیچ وقت تسلیم ترور نمی شویم

با وجود آنکه چندی پیش شورا علمای افغانستان حملات اخیر خشونتبار در آن کشوررا"وحشیانه" خوانده و آنرا تقبیح کردند اما انتقاداتی شدید در بین مردم وجود دارد که علمای دینی و ملا امامان مساجد در افغانستان به ندرت در مورد حرام بودن دهشت افگنی و سایر جنایات با استناد بر نصوص و احکام اسلام صحبت می کنند.

شماری از علمای دینی می گویند که به خاطر هراس از تهدید طالبان و سایر افراطگرایان که متوجه آنان و خانواده های شان خواهد شد، نمی توانند در این مورد صریح و آشکارا صحبت کنند، اما برخی دیگر از آگاهان مسایل دینی می گویند که تبلیغ احکام دین نباید به خاطر هراس و تهدید کتمان شود.

در همین حال فعالان مدنی و کارشناسان مسایل اجتماعی و سیاسی می گویند که خاموشی علمای دینی باعث شده است که جوانان بی خبر از اسلام و احکام آن، بیشتر از پیش به دهشت افگنی رو بیاورند.

ملا سید محمد آخند، عضو ولسی جرگۀ افغانستان می گوید که علمای دینی در افغانستان با تهدید به مرگ رو به رو اند و از این رو نمی توانند برخلاف انتحار صحبت کنند. او می گوید که شماری از امامان در مورد حرمت انتحار صحبت کرده بوده و به دلیل همین اظهارات در داخل منزل شان کشته شدند.

آقای آخند افزود که شورای علمای افغانستان به صفت یک مرجع معتبر دینی، باید بر خلاف حملات انتحاری فتوا صادر کند. او گفت" زمانی که روس ها در افغانستان بودند، علما به ما اجازه نمی دادند و می گفتند در آنجاییکه شما می دانید که شاید کشته شوید، نباید بروید. اما امروز حیرانیم که این علما چگونه اجازه می دهند که این افراد در مساجد و مکاتب مسلمانان و بر قبرستان ها خود را انفجار دهند."

هراس از طالبان

موضوع هراس ملا امامان و خطری را که آنان متوجه خود می دانند به نظر می رسد که دلیل عمدۀ سکوت و خاموشی آنان در برابر حملات انتحاری و انفجارات باشد.

مولوی عزیزالله مصلح، خطیب مسجد جامع کارتۀ چهار شهر کابل می گوید که ملا امامان مساجد نمی توانند با تبلیغ بر ضد مخالفین برای خود "دشمنی بخرند."او می گوید که اعضای شورای علمای افغانستان که امتیازات حکومتی مانند موتر های زرهی و محافظین مسلح دارند و مصؤونتر اند باید برخلاف چنین حملات صدا بلند کنند و فتوا صادر نمایند.

مولوی عزیز الله مصلح می گوید که کمبود مدارس دینی در افغانستان باعث می شود که جوانان برای کسب آموزش های دینی به سایر کشور ها بروند و در آنجا گمراه شوند. او با انتقاد بر حکومت می گوید که حتی در برخی از مناطق افغانستان از ایجاد مدارس دینی و دارالحفاظ ها جلوگیری صورت می گیرد که این به مثابه تیشه زدن به پای خود است.

اما برخی از آگاهان مسایل دینی این دلیل را رد کرده می گویند که علمای دین رسالت دارند که پیام حق را بدون هیچ گونه هراس بیان دارندکنند.

محمد رسول طاهر، آگاه مسایل اسلامی، می گوید که مسلمانان به ویژه علمای دین و ملا امامان باید هر گونه منکراتی را که در جامعه شان می بینند بدون داشتن هیچ گونه هراسی در صدد توقف آن برآیند و حرف حق را اظهار کنند.

آگاهان به این باور اند که جوانان افغان که برای کسب آموزش های دینی به سایر کشور ها سفر می کنند در آنجا آموزش های دهشت افگنی را فرا می گیرند و برای انتحار و انفجار دوباره به افغانستان فرستاده می شوند. به گفتۀ تحلیلگران اگر حکومت افغانستان می خواهد جلو این همه خشونت ها را بگیرد و نگذارد که دیگر جوانان افغان مهرۀ دست دیگران قرار گیرند باید مدارس بیشتر دینی را در داخل کشور ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG