لینک های دسترسی

Breaking News

شکنجه و تجاوز جنسی بر کودکان پناهجو در مسیر اروپا


ملل متحد گفته است که شمار کودکان پناهجوی بدون همراه رو به افزایش است
ملل متحد گفته است که شمار کودکان پناهجوی بدون همراه رو به افزایش است

صندوق پولی ملل متحد برای کودکان یا یونیسف گزارش داده است که کودکان پناهجو که رهسپار اروپا می‌شوند، بر علاوۀ احتمال غرق شدن در آب‌های مدیترانه، در مسیر این سفر پرخطر احتمالاً مورد لت و کوب، تجاوز و کار اجباری قرار می‌گیرند.

یونیسف روز سه شنبه اعلام کرد که کودکان و افراد زیر سن، درصدی فزایندۀ مهاجران و پناهجویان را تشکیل می‎‌دهد، به ویژه آن عده پناهجویانی که از لیبیا سوار بر کشتی‌های فرسوده به سمت ایتالیا حرکت می کنند. گزارش حاکی است که "هرقدم این سفر خطرناک" است.

ملل متحد گزارش داده است که از جمع بیش از ۲۰۶ هزار نفری که از اول جنوری تا چهارم جون سال روان از طریق بحیرۀ مدیترانه به اروپا آمده اند، یک سوم آنان را کودکان تشکیل می‌دهند. مهمتر از همه اینکه ۹۰ درصد این کودکان بدون همراه اند.

هم اکنون، کم ازکم ۲۳۵ هزار پناهجو و مهاجر در لیبیا و ۹۵۶ هزار دیگر در ساحل در آرزوی رسیدن به اروپا به سر می برند. یونیسف با ارایۀ این ارقام و به استناد "شواهد قوی" گزارش داده است که شبکه‌های جنایی قاچاق انسان آسیب پذیرترین افراد این گروه، به ویژه زنان و کودکان، را هدف قرار می دهد.

در گزارش ملل متحد آمده است "کارمندان اجتماعی ایتالیایی ادعا دارند که کودکان اعم از پسران و دختران در لیبیا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و مجبور به فحاشی شده اند، و شماری از این دختران هنگام رسیدن به ایتالیا، باردار بوده اند."

پناهجویان سرگردان

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهنده‌گان گزارش داده است که جریان پناهجویان در مسیر ترکیه – یونان شدیداً کم شده است، اما رسیده‌گی به هزاران پناهجویی که در یونان سرگردان مانده اند، هنوز هم چالش بزرگی است.

بر اساس گزارش ملل متحد اغلباً به دلیل کمبود جای در مراکز حفاظت اطفال و سایر محدودیت‌ها در یونان و ایتالیا، کودکان پناهجو در سلول‌ها یا بازداشتگاه های پولیس نگهداری می شوند.

خبرگزاری رویترز از قول زید رعدالحسین کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش داده است که وضعیت پناهجویان را در یونان و ایتالیا "نگران کننده" خوانده و مقامهای این دو کشور را به یافتن راه حل بدیل و تسریع روند رسیده‌گی به درخواست‌های پناهجویان ترغیب کرده است. در برخی موارد طی مراحل درخواست پناهنده‌گی کودکان تا دوسال را دربر می گیرد.

پناهجویان پس از رسیدن به اروپا در سالون‌های ورزشی، قرارگاه های متروک نظامی و سایر پناهگاه های موقت جا داده می شوند که بر اساس گزارش ملل متحد در برخی موارد کودکان پناهجو به آموزش و پرورش و خدمات از جمله حمایت روانی دسترسی ندارند و شماری از آنان دچار تشوشات مختلف روانی می‌شوند.

گزارش: رویترز

XS
SM
MD
LG